FC Volendam tankt vertrouwen met zege in oefenduel tegen Hamburger SV

• woensdag, 06 sep 2023

FC Volendam reisde dinsdag af naar Duitsland om woensdag een oefenwedstrijd tegen Hamburger SV af te werken. Twee treffers van Robert Mühren zorgden ervoor dat de ploeg van Matthias Kohler de wedstrijd winnend af kon sluiten. Aan Duitse zijde was Luis Seifert trefzeker om te zorgen voor een eindstand van 1 - 2 in het voordeel van de Volendammers.

De Hamburg Sport-Verein, ook wel bekend als HSV, komt uit op het tweede niveau van Duitsland. De Noord-Duitsers zijn ijzersterk begonnen aan de 2. Bundesliga: vijf competitiewedstrijden werden omgezet in dertien punten. Ook gingen ze ten kostte van Rot-Weiss Essen door in de Duitse beker. Twee Nederlanders komen uit voor de Duitsers: Ludovit Reis en Immanuel Pherai vertegenwoordigen de club van de Hamburgers.

De Duitse gastheren probeerden, ondanks de zeer tropische temperaturen, vroeg het initiatief in het spel te nemen. Toch was het FC Volendam dat voor het eerste wapenfeit tekende. Officieuze debutant Zach Booth werd vrij gespeeld op de rechterflank, maar zijn inzet belandde in de korte hoek veilig in de handen van doelman van dienst Tom Mickel.

Fenomenale Zeefuik

Halverwege de helft vond een drinkpauze plaats en werden de tactische puntjes op de i gezet. Met succes: enkele minuten na de hervatting werd Lequincio Zeefuik aangespeeld aan de rechterkant. Met een geweldige individuele actie zette hij twee HSV-spelers te kijk en bewaarde hij ook zeer kalm het overzicht. Zijn pass vond Mühren die wel raad wist met die bal en de spits zette FC Volendam op een 0 – 1 voorsprong.

De Volendammers lieten in de openingsfase zeer solide verdedigend spel zien, maar een ingreep van Barry Lauwers was nodig om een directe gelijkmaker te voorkomen. Levin Öztunali kreeg de bal uit een volley perfect op zijn rechtervoet, maar Lauwers kon stijlvol en knap redden.

Dubbelslag van Mühren

Met 41 minuten op de klok kreeg FC Volendam een penalty. Jean-Luc Dompé vloerde Garang Kuol binnen de zestien en de scheidsrechter had geen twijfel in zijn beslissing. Mühren was de aangewezen man om de score te verdubbelen in het voordeel van de Volendammers. Hij faalde niet: zijn penalty vloog in de rechter bovenhoek en FC Volendam ging met een 0 – 2 voorsprong aan de thee.

Na de rust verschenen drie nieuwe namen in de opstelling van FC Volendam. Brian Plat, Booth en Kuol werden vervangen door Francisco Reyes Marizan, Ezechiel Fiemawhle en Caner Demircioglu. Laatstgenoemde maakte hiermee zijn officieuze debuut voor De Wijdbroeken.

Druk tweede bedrijf

In de openingsfase van de tweede helft kregen beide ploegen enkele kleine kansen. Lauwers kreeg twee Duitse doelpogingen voor de kiezen, maar hij was niet van plan zijn doel te bevuilen met een tegengoal. Aan de andere kant kregen de Volendamse bezoekers een kans, maar de keeper van dienst kon net aan de bal voor de lijn in zijn handen trekken.

Vervolgens werd er bij FC Volendam gewisseld. Zeefuik, Deron Payne en Benaissa Benamar verlieten het veld voor Flip Klomp, Jay Koorndijk en Josh Flint. Een uur stond op de klok toen HSV dé kans kreeg om weer terug te komen in de wedstrijd. Miro Muheim kreeg de bal op zijn hoofd op een presenteerblaadje, maar hij verzuimde de aansluitingstreffer te maken.

Tegenhouden

Na 76 minuten maakte HSV toch de aansluitingstreffer. Uit een hoekschop ontstond er een hachelijke situatie voor het Volendamse doel waaruit de bal voor de voeten van de ingevallen Luis Seifert viel. De verdediger aarzelde niet en legde de bal in het doel van Lauwers. Na het doelpunt werd Joey Antonioli, die na lang blessureleed weer aan mocht treden, vervangen door Diego Gustavo.

De Hamburgers gingen in de slotfase nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker, maar kwamen niet verder dan speldenprikjes. FC Volendam sloot de wedstrijd met een 1 - 2 overwinning af, waar een dubbelslag van Mühren de doorslag gaf.

Goede gevoel meenemen

FC Volendam krijgt volgende week zaterdag de kans om het goede gevoel van de oefenwedstrijd mee te nemen. Fortuna Sittard is de tegenstander van de formatie van Matthias Kohler. Om 20:00 uur wordt in Sittard afgetrapt voor het begin van de wedstrijd. Lees hier hoe je FC Volendam achterna kan reizen.

Scoreverloop

31’ Robert Mühren 0 – 1
42’ Robert Mühren 0 – 2 (p)
76’ Luis Seifert 1 – 2

Basisopstelling Hamburger SV: Tom Mickel; William Mickelbrencis, Moritz Heyer Guilherme Ramos, Sebastian Schonlau; Elijah Krahn, Immanuël Pherai, Levin Öztunali; Omar Megeed, Tom Sanne en Jean-Luc Dompé.

Basisopstelling FC Volendam: Barry Lauwers; Brian Plat, Benaissa Benamar, Damon Mirani, Deron Payne; Milan de Haan, Joey Antonioli, Lequincio Zeefuik; Zach Booth, Robert Mühren en Garang Kuol.

Tekst: FC Volendam
Foto’s: FC Volendam