FC Volendam tegen RBC weer op dreef

• vrijdag, 21 jan 2011

Na een aantal wedstrijden, waarin FC Volendam niet aan een overwinning kon ruiken, wachtte in Roosendaal de eerste van drie uitwedstrijden om het blazoen weer eens op te poetsen. Afgelopen maandag had RBC Roosendaal tegen Almere City FC laten zien, hoe lekker de smaak van een overwinning kan zijn. Tegen FC Volendam wilde de thuisploeg dat kunstje graag herhalen. FC Volendam was dus gewaarschuwd en pakte vooral in het eerste kwartier de zaken geconcentreerd aan. Na wat verkennende ‘gesprekjes’ op het middenveld was het in de veertiende minuut tijd voor een echte prikactie. Dominique van Dijk, die zich voortdurend ver terug liet zakken om de bal op te halen, kwam van links naar binnen toe, zag Melvin Platje het gat induiken in het hart van de Roosendaalse verdediging, en gaf op tijd af. De doelman kwam ver zijn doel uit, maar Melvin Platje had het juiste antwoord. Hij kapte Christianen uit en scoorde beheerst in het verlaten doel (0-1).

{foto2}

Wie dacht dat FC Volendam wel zou doordrukken, kwam bedrogen uit. Er kwamen weliswaar nog een paar uitstekende gelegenheden, voor opnieuw Melvin Platje, Roy Bakkenes en Charles Dissels, maar geen enkele keer was het raak. RBC Roosendaal proefde dat er meer mogelijk was dan tegen een achterstand aankijken. Omdat FC Volendam steeds slordiger ging spelen en de spitsen op een wegdrijvend eiland zag staan, werd RBC Roosendaal per minuut gevaarlijker. In de laatste twintig minuten kwam FC Volendam zelfs de middenlijn niet over. Al kreeg de ploeg een ingooi, dan nog trok RBC Roosendaal meteen ten aanval. Gert Kruys zal in de rust niet naar woorden hebben moeten zoeken om duidelijk te maken, hoe het anders kan.

{foto1}

FC Volendam startte de tweede helft met een superioriteitsgevoel alsof er niets meer mis kon gaan. Na een minuut of tien had het zo kunnen gaan, als Jack Tuijp, in een prachtige aanval vrijgespeeld, de keeper had verschalkt. Maar ook deze kans werd verprutst. Daarna was het minutenlang RBC Roosendaal dat de klok sloeg. Een aantal corners en vrije trappen veroorzaakten de nodige paniek, maar vooralsnog bleef FC Volendam overeind. Het publiek ging luid achter de ploeg staan. Seuntjens kreeg een kwartier voor tijd de mooiste kans, maar Robbin Ruiter reageerde perfect. Van goed voetbal was van beide kanten geen sprake meer. Het was meer het hotsknotsbegoniavoetbal, maar erg gerust werd FC Volendam er niet door. Met kunst en vliegwerk moest de overwinning over de streep gebracht worden. Even leek Kees Tol de 0-2 te scoren ,maar zijn schot werd uit het doel geranseld. Maar in de laatste minuut kreeg Volendam toch waar het recht op had. Een doorgebroken Laslo Zsidai kon door de keeper alleen nog maar naar de grond gewerkt worden en Melvin Platje mocht onder toeziend oog van twee Duitse supporters de strafschop nemen (0-2).

{foto3}

Foto's © Rob Lezer