FC Volendam thuis niet voorbij taai Go Ahead Eagles

• zondag, 27 sep 2020

Opnieuw is het FC Volendam niet gelukt een thuisoverwinning te boeken. In het Kras Stadion eindigde de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles zoals hij begon: 0-0.

Het aanvallende initiatief kwam meteen van de ploeg van trainer Wim Jonk, dat met dezelfde elf namen aantrad als vorige week vrijdag, toen het uitduel bij Helmond Sport werd gewonnen.

Het eerste wapenfeit kwam uit de benen van Francesco Antonucci. Met een goed geplaatst afstandsschot zette hij Go Ahead Eagles-doelman Jay Gorter na krap vijf minuten spelen aan het werk. De sluitpost kon de bal ternauwernood uit de verre hoek tikken. Even later haalde Jari Vlak verwoestend uit, maar was het opnieuw Gorter die de bal wist te keren. De keeper had geluk dat de rebound nét niet aan de loerende Martijn Kaars was besteed.

Lobje

Aan de overkant was Nordin Bakker attent. De sluitpost uit Oostknollendam maakte zich in de één-tegen-één goed groot, waardoor hij het subtiel geprobeerde lobje van Antoine Rabillard kon pareren. In het restant van de eerste helft was doelgevaar – ondanks het redelijke tempo – schaars en was het dus niet bepaald verrassend dat er niet werd gescoord.

Het tweede bedrijf begon van beide kanten aftastend. Het eerste kwartier leverde dan ook nauwelijks momenten van opwinding op. Daarna kwam FC Volendam goed weg toen Rabillard de ingevallen Mike Eerdhuijzen met een slimme beweging van zich afzette. Nadat de Go Ahead Eagles-spits zich door het Volendammer strafschopgebied manoeuvreerde, schoot hij vanuit een lastige hoek in het zijnet. De thuisploeg ging op zoek naar een tegenreactie, maar wist niet tot uitgespeelde kansen te komen.

Forceren

In de hoop om net als tegen Helmond Sport een late, winnende treffer te forceren, besloot Jonk om Darius Johnson en Samir Ben Sallam binnen de lijnen te brengen voor Ibrahim El Kadiri en Vlak. Nick Doodeman – de matchwinner in Helmond – kwam kort daarvoor al in het veld voor Kaars.

Maar ook met de frisse krachten slaagde FC Volendam er – mede door het gedisciplineerde verdedigen van Go Ahead Eagles - niet in gevaarlijk te worden en de beslissende 1-0 af te dwingen. En dus wacht Het Nieuwe Oranje nog altijd op de eerste thuisoverwinning van het nog prille seizoen. Volgende week zondag gaat FC Volendam in Kerkrade tegen Roda JC (20.00 uur) opnieuw op jacht naar doelpunten en de volle buit.

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker; Brian Plat, Alex Plat (46’ Mike Eerdhuijzen), Marco Tol, Derry John Murkin (85’ Mohamed Betti); Jari Vlak (71’ Samir Ben Sallam), Boy Deul, Francesco Antonucci; Zakaria El Azzouzi, Martijn Kaars (58’ Nick Doodeman), Ibrahim El Kadri (71’ Darius Johnson).

Opstelling Go Ahead Eagles:
Jay Gorter; Julliani Eersteling (65’ Wout Droste), Sam Beukema, Jeroen Veldmate, Bas Kuipers; Jay Idzes, Luuk Brouwers, Erkan Eyibil (76’ Frank Ross); Bradley van Hoeven (90’ Sam Crowther), Antoine Rabillard (65’ Sam Hendriks), Zakaria Eddahchouri (76’ Mael Corboz).

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans