FC Volendam thuisonderuit tegen Kasimpasaspor

• donderdag, 30 jul 2009

Een week voordat de nieuwe competitie begint heeft FC Volendam nog enig huiswerk te doen. Het elftal, dat voor nieuwe successen moet zorgen, is nog niet op alle plaatsen op oorlogssterkte. Tegen het pas gepromoveerde Kasimpasaspor (Turkije) werd met weinig overtuiging tweemaal een achterstand opgelopen, en niet meer goedgemaakt.
In het eerste kwartier gaf de gast uit Istanbul een prima visitekaartje af. FC Volendam keek aanvankelijk de kat uit de boom en moest na een kwartier een terechte 0-1 incasseren. Het doelpunt van Peter Pavlik verdiende geen schoonheidsprijs, maar telde wel. Wat er bij de tweede paal gebeurde zal trainer Sturing veel stof tot praten geven. Het snel en kundig ingrijpen van de Volendamverdediging was ver te zoeken.
FC Volendam beschouwde dit terecht als een signaal de mouwen ook eens op te stropen. Binnen vijf minuten was het 1-1. Een snelle aanval over links werd keurig breed gelegd. De inkomende Gerson Sheotahul kreeg zijn voet er weliswaar niet goed onder, maar de stuiterende bal was wel een dankbaar applaus van het talrijke publiek waard. Tot de rust ontwikkelde zich een aardige wedstrijd. Vooral de gasten hadden zich voorgenomen een goed resultaat neer te zetten. FC Volendam liet zich echter niet opnieuw de les lezen, zodat de gelijke stand de situatie in het veld goed weergaf.
In de tweede helft mocht verwacht worden, dat de elf van Sturing hun leergeld betaald hadden, maar van geïnspireerd voetbal was lange tijd geen sprake. De trainingsarbeid eiste zijn tol en mogelijk waren de potjes-om-niets niet uitdagend meer. Het meest genoot het Volendampubliek in de zeventigste minuut, toen Thijs Sluiter een fraaie act liet zien en leek te scoren. Via de binnenkant van de paal kwam de bal echter het veld weer in. Aan de andere kant werd Volendam gespaard toen een bal van Kasimpasaspor ook door de paal gekeerd werd.
Met een klein kwartier op de klok kreeg de hoofdsponsorloze gastclub loon naar werken. Ook nu weer was het niet fraai, maar wel doeltreffend. Waar Henny Schilder en Kelvin Maynard eenvoudig voor wegwerken konden zorgen, kreeg Huseyin Kartal toch een vrije doortocht om 1-2 te scoren. In de laatste tien minuten trachtte FC Volendam opnieuw de bakens te verzetten, maar nu was de afwerking niet zuiver, al had een kopkans voor Michiel Kramer en/of Jack Tuyp zeker afgerond moeten worden. De spelers maakten duidelijk, dat de toekomst optimistisch tegemoet gezien kan worden, maar dat het succes zal afhangen van de instelling waarmee de wedstrijd ingegaan wordt.
Cor Tol
Opstelling FC Volendam: Theo Zwarthoed, Kelvin Maynard, Henny Schilder, Hamit Yildiz, Marijn Sterk, Mathieu Boots (Yannick de Wit), Gerson Sheotahul (Jaap Molenaar), Paul de Lange, Michiel Kramer, Jack Tuyp, Thijs Sluijter (Bernard Hofstede)