FC Volendam treft Heracles Almelo voor het eerst sinds 2009

• vrijdag, 22 sep 2023

Het is voor FC Volendam nog niet het seizoen waar iedereen op had gehoopt. Aankomende zaterdag krijgen de Volendammers een nieuwe kans om de eerste punten binnen te halen. Kersvers promovendus Heracles Almelo komt dan naar het Kras Stadion. Om 16:30 uur wordt er door scheidsrechter Oostrom gefloten voor het begin van de wedstrijd.

In 2022 degradeerde Heracles Almelo na achttien jaar Eredivisievoetbal. Gaandeweg het seizoen vorderde werd duidelijk dat Heracles en PEC Zwolle terug zouden keren gezien de voorsprong op de concurrentie.  De titelrace die ontstond tussen de twee ploegen was uiterst spannend en interessant, maar uiteindelijk trokken de zwartwitten aan het langste eind. De ploeg scoorde maar liefst 103 keer, waarvan zeventien treffers van Samuel Armenteros, die nu niet meer bij de club zit.

Heracles heeft de selectie, los van de vertrekkende Armenteros, redelijk intact gehouden ten opzichte van het vorige seizoen. Jizz Hornkamp werd aangetrokken om de vacante spitspositie in te vullen. Ook 22-voudig international Jetro Willems kwam om de ploeg te voorzien van ervaring. Verder werden Mario Engels, Jannes Wieckhoff, Bryan Limbombe en Brian de Keersmaecker gecontracteerd. Mohamed Sankoh wordt een jaar gehuurd van het Duitse Vfb Stuttgart.

Verse herinneringen

Ondanks dat de wedstrijd op competitieniveau niet is gespeeld sinds 2009 kennen beide ploegen elkaar nog goed. Nog geen twee maanden geleden troffen de Heraclieden en de Volendammers elkaar al in een oefenwedstrijd, die in 1 – 3 voor de Volendammers eindigde. Aan Volendamse zijde waren Robert Mühren, Carel Eiting en Imran Nazih trefzeker. Hornkamp scoorde voor de Almeloërs.

Sinds die oefenwedstrijd heeft Heracles vier Eredivisiewedstrijden achter de kiezen. Tegen Excelsior en NEC Nijmegen werd gewonnen, maar trainer John Lammers en zijn ploeg moesten in wedstrijden tegen FC Utrecht en Ajax de punten aan de tegenstander laten. Heracles scoorde in al deze wedstrijden minimaal één keer. Een opvallende statistiek is dat de ploeg zeven doelpunten scoorde, gemaakt door evenveel verschillende Heraclieden.

In balans

De twee ploegen kruisten elkaar in totaal 25 keer en staan bij elkaar perfect in balans: beide ploegen wonnen negen keer en de overige zeven keer werd er gelijkgespeeld. Van de zes keer dat deze wedstrijd op Eredivisieniveau is gespeeld wonnen De Wijdbroeken er drie en ging er eentje verloren. De laatste editie vond plaats in 2008, toen waren de Volendammers met 3 – 1 te sterk voor Heracles. Twee treffers van Dominique van Dijk en eentje van Melvin Platje waren doorslaggevend. De grootste overwinning aan de Dijk werd geboekt aan het begin van deze eeuw. In het seizoen 2001 - 2002 werd Heracles met liefst 6 - 1 verslagen. Van de negen duels in Volendam won Heracles er twee.

FC Volendam verwelkomt sinds de vorige wedstrijd tegen Fortuna Sittard drie nieuwe gezichten op het trainingsveld. Luke Le Roux is speelgerechtigd en kan zijn debuut gaan maken. George Cox, die vorig jaar uitkwam voor Fortuna Sittard, is gekomen om de vrijgekomen positie van Derry John Murkin in te vullen. Tot slot draagt ook Robin Maulun de komende twee jaar het oranje van FC Volendam.

Laatste vijf ontmoetingen

14-03-2009 | Heracles Almelo – FC Volendam: 1 – 1
Melvin Platje

21-12-2008 | FC Volendam – Heracles Almelo: 3 – 1
Dominique van Dijk (2x) en Melvin Platje

01-04-2005 | Heracles Almelo – FC Volendam: 0 – 1
Jeroen Ketting

09-11-2004 | FC Volendam – Heracles Almelo: 3 – 1 (KNVB Beker)
Cerezo Fung a Wing, Jeroen Ketting en Karim Bridji

05-11-2004 | FC Volendam – Heracles Almelo: 0 – 0

Mis niets van de wedstrijd!

Uitsluitend in de online ticketshop zijn er nog enkele kaarten voor dit duel beschikbaar. Heb je geen ticket, maar wil je niets van deze wedstrijd missen? Wij houden je helemaal bij via het verslag op X, de story op Instagram en via het tweede kanaal van ESPN.

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: FC Volendam