FC Volendam treft PSV in bloedvorm

• donderdag, 28 sep 2023

Een reis richting Eindhoven wacht voor de Volendammers, die het daar op gaan nemen tegen PSV. Aankomende zaterdag wordt om 18:45 uur in het Phillips Stadion door scheidsrechter Allard Lindhout gefloten voor het begin van de wedstrijd.

De wedstrijd zou voor FC Volendam de tweede wedstrijd zijn van deze week, ware het niet dat de KNVB heeft besloten om de wedstrijd tegen Ajax voor de tweede keer te verplaatsen. De KNVB nam deze beslissing om het restant van De Klassieker, die werd gestaakt met een tussenstand van 0 – 3 voor Feyenoord, op woensdagmiddag uit te spelen. Lees hier de reactie van FC Volendam over dit eenzijdige besluit.

Drukte op de transfermarkt

Matthias Kohler en zijn staf kregen dus onverwacht extra tijd om de ploeg klaar te stomen voor dit duel, en dat komt misschien niet zo slecht uit: PSV is dit jaar in bloedvorm. In de competitie werden alle zes wedstrijden gewonnen, de Johan Cruijff Schaal werd ten koste van Feyenoord veroverd en de formatie van Peter Bosz plaatste zich voor de Champions League. De openingswedstrijd van het miljardenbal vormt de enige verliespartij tot dusverre. Arsenal, de vicekampioen van Engeland, was met 4 – 0 te sterk voor de Eindhovenaren. Afgelopen woensdag continueerde PSV zijn souvereiniteit door met 3 - 0 te winnen van Go Ahead Eagles.

Het was een drukke transferzomer in de lichtstad. Cody Gakpo en Noni Madueke vertrokken afgelopen winter al uit Eindhoven. In de zomer besloot sterkhouder Xavi Simons, die vorig jaar op dreef was tegen FC Volendam, om terug te keren naar Paris-Saint Germain. Ricardo Pepi, Noa Lang, Sergiño Dest en Jerdi Schouten kwamen om de ploeg te versterken. Publiekslieveling Hirving Lozano werd ook teruggehaald en zéér talentvolle verdediger Armel Bella-Kotchap wordt een jaar gehuurd van het Engelse Southampton.

Uitstekende Joey Veerman

Deze nieuwe aankopen komen daar ex-Volendammer en international Joey Veerman tegen. De middenvelder is inmiddels bijna twee jaar actief voor PSV en is bijna niet meer weg te denken uit de basiself van de Noord-Brabanders. Met zijn enorm fijne traptechniek bereidde het Volendamse jeugdproduct al zeven treffers voor, voornamelijk ballen die panklaar op het hoofd van de kopsterke Luuk de Jong werden gelegd.

In de onderlinge confrontaties moet FC Volendam het voordeel aan de PSV’ers laten. Van de 52 ontmoetingen op Eredivisieniveau won FC Volendam er vijf, tien keer werd er gelijkgespeeld en de overige 37 ontmoetingen resulteerde in een Eindhovense driepunter. Het duel werd ook zes keer gespeeld voor de KNVB beker, waar de ontmoeting in 2021 het meeste bijblijft. PSV won met 0 – 2, al konden De Wijdbroeken vooral zichzelf aanrekenen dat er niet een ticket voor de kwartfinale werd geboekt. Een uitstekende Lars Ünnerstall weerhield in zijn eentje knap een Volendamse storm.

De laatste overwinning van FC Volendam tegen de Eindhovenaren werd maar liefst negentien jaar geleden geboekt. PSV, dat toentertijd aantrad met herkenbare namen als Wim Kieft, Mitchell van der Gaag, Adri van Tiggelen, Berry van Aerle, Hans van Breukelen en onder leiding stond van Aad de Mos kwam op een 0 - 2 voorsprong in het toenmalig Veronica Stadion. De Volendammers rechtte de rug: in minuut 66 en 67 werd de achterstand ongedaan gemaakt door treffers van André Wasiman en Miroslav Stefanović. Het allerbeste werd voor het laatst bewaard, want Jorg Smeets deed het onmogelijke en schoot FC Volendam in de slotminuten naar de 3 - 2 overwinning.

Nieuw bloed

Of trainer Kohler zaterdag kan beschikken over de nieuwelingen Luke Le Roux, Robin Maulun en George Cox is nog afwachten. Déron Payne, die afgelopen zaterdag tegen Heracles niet beschikbaar was, lijkt de eindstreep voor komend weekend wel te halen. De selectie van PSV is nagenoeg intact. Tegen Go Ahead Eagles miste het alleen Armando Obispo en Mauro Junior.

Laatste 5 ontmoetingen

16-04-2023 | FC Volendam – PSV: 2 – 3
Xavier Mbuyamba en Daryl van Mieghem

31-08-2022 | PSV – FC Volendam: 7 – 1
Henk Veerman

19-01-2021 | FC Volendam – PSV : 0 – 2 (TOTO KNVB Beker)

26-10-2017 | FC Volendam – PSV : 0 – 2 (TOTO KNVB Beker, na verlening)

08-02-2009 | FC Volendam – PSV: 3 – 5
Gerson Sheotahul, Paul de Lange & Rowin van Zaanen

Wil jij alles meekrijgen van de wedstrijd?

De kaartverkoop voor het uitvak is inmiddels gestopt. Woon je de wedstrijd niet bij, maar wil je alsnog alles helemaal bijgepraat worden? De wedstrijd is volledig te volgen via ons liveverslag op X, de story op Instagram en is te zien op ESPN 2.

Tekst: Bram van Lint
Foto's: FC Volendam