FC Volendam treft traditioneel lastige horde De Graafschap

• vrijdag, 08 apr 2022

Aanstaande vrijdagavond komt De Graafschap naar Volendam. Een traditioneel lastig duel voor de Volendammers, die goede herinneringen overhouden aan de confrontatie van eerder dit seizoen. Die 0 – 3 zege op de Vijverberg én de getoonde passie in het duel van afgelopen maandag tegen Jong PSV (2 – 2) moeten houvast geven richting een goed resultaat. De wedstrijd begint om 20.00 uur in het Kras Stadion. Tickets zijn te koop via www.fcvolendam.nl/tickets of op de wedstrijddag aan de stadionkassa.

De Graafschap kent een wisselvallig seizoen en dat resulteerde zo’n drie weken geleden in het ontslag van trainer Reinier Robbemond. Sindsdien neemt clubman Jan Vreman de honneurs waar in de Achterhoek. Dit deed hij alleen eens eerder tussen 2014 en 2016. In 2015 promoveerde hij met De Graafschap via de play-offs naar de Eredivisie. Sinds zijn komst geven de Superboeren weer een teken van leven. Na een uitglijder thuis tegen MVV (1 – 3), won het op bezoek bij FC Eindhoven (1 – 2) en hield het koploper FC Emmen op een 1 – 1 gelijkspel.

Joey Konings is de topscorer van de Superboeren. Hij scoorde tot nu toe acht keer in de competitie en nam ook tegen Emmen de treffer voor zijn rekening. De Gelderlanders kunnen met 36 tegentreffers teren op een solide defensie (alleen Emmen heeft minder tegentreffers), maar weerleggen aan de overkant van de goal met ‘slechts’ 44 treffers minder goede cijfers.

Zonnetje

Voor Daryl van Mieghem is het affiche tegen de Doetinchemse club een bijzondere. Hij droeg vijf jaar het shirt van De Graafschap en werd tijdens de editie op de Vijverberg van eerder dit seizoen nog in het zonnetje gezet door de fans van de blauw-witten. Aan de andere zijde zien we met Hicham Acheffay en speler met een verleden in de jeugdopleiding van FC Volendam.

De Superboeren zijn voor FC Volendam een lastige tegenstander gebleken. De Oranjehemden wonnen in het seizoen 2014 - 2015 voor het laatst in eigen huis van de blauw-witte zebra’s. Het werd een 2 - 1 zege door doelpunten van Henk Veerman en Kevin Brands. In uitwedstrijden tegen De Graafschap loopt het een stuk beter voor de Volendammers. De laatste twee uitduels eindigden in grote zeges: 0 - 3 en 2 - 5. Vorig seizoen begin FC Volendam een uitglijder: Graafschap zegevierde aan de Dijk met 1 – 4. Martijn Kaars verzorgde de Volendamse treffer.

Laatste vijf edities

10-09-2021 | De Graafschap - FC Volendam: 0 - 3
Gaetano Oristanio, Daryl van Mieghem en Robert Mühren

24-01-2021 | FC Volendam - De Graafschap: 1 - 4
Martijn Kaars

07-11-2020 | De Graafschap - FC Volendam: 2 - 5
Derry John Murkin, Boy Deul, Franco Antonnucci, Nick Doodeman (2x)

20-12-2019 | FC Volendam - De Graafschap: 3 - 3
Jari Vlak, Gijs Smal en Franco Antonucci

23-08-2019 | De Graafschap - FC Volendam: 3 - 0

Scoor je tickets!

Tickets voor het duel met De Graafschap zijn te koop in de online ticketshop of op de wedstrijddag aan de stadionkassa. Daarnaast is het duel te volgen via het Twitter-verslag en via onze story op Instagram. Er wordt vrijdagavond om 20:00 gefloten voor het begin van de eerste helft.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans