FC Volendam verdedigt ongeslagen status tegen Jong AZ

• woensdag, 12 mei 2021

Jong AZ tegen in eigen stadion. Een fijne tegenstander voor het team van trainer Wim Jonk, want de oranjehemden verloren nog nooit van de Alkmaarse beloften. De wedstrijd tussen FC Volendam en Jong AZ is live te zien via het schakelkanaal van ESPN. De aftrap is woensdagavond om 20:00.

Jong AZ staat momenteel zestiende in de Keuken Kampioen Divisie. De ploeg strijdt alleen nog om de eer, namelijk die van beste beloftenteam van de Eerste Divisie. In Mohamed Taabouni hebben de Alkmaarders hun meest waardevolle speler. De aanvallende middenvelder scoorde negen keer in 31 wedstrijden, daarnaast was hij ook nog eens zes keer de aangever bij een doelpunt.

Bij Jong AZ komen we een oud-bekende tegen. Jelle Duin staat in de spits bij de beloften. De aanvaller droeg in het seizoen 2019-2020 het shirt van FC Volendam. In veertien duels, trof hij vijf keer het net voor Het Nieuwe Oranje. In de afgelopen wedstrijd van Jong AZ tegen Excelsior was de spits tweemaal trefzeker en tilde daarmee zijn totaal naar zeven. En dat in een half seizoen Jong AZ, want in het eerste gedeelte van de competitie verhuurden de Alkmaarders hem aan MVV. Ook doelman Beau Reus heeft een verleden in de jeugdopleiding van FC Volendam. Joey Jacobs speelde dit seizoen de meeste wedstrijden voor Jong AZ. De centrale verdediger verscheen in 36 wedstrijden aan de aftrap.

Play-offs

Bij FC Volendam steekt Martijn Kaars de laatste tijd in zeer goede vorm, met zijn doelpunt op bezoek bij Jong PSV scoorde hij zijn vijfde doelpunt in vier wedstrijden. Daarmee bracht hij zijn totaal op elf voor dit seizoen. Sowieso zijn de dijkbewoners bezig aan een sterke reeks, met vijf ongeslagen duels, waarvan vier overwinningen. Woensdag wordt duidelijk wie de tegenstander wordt in de eerste ronde van de play-offs. Met een huidige zesde plaats wordt de nummer vijf van de ranglijst de tegenstander. Op dit moment is dat NAC, maar de Brabanders strijden nog samen met De Graafschap, Go Ahead Eagles en Almere City FC om één ticket voor directe promotie.

Historie

FC Volendam speelde in totaal zeven keer tegen Jong AZ en verloor nog nooit van de beloften. Vier keer werd er gewonnen en drie keer werd het gelijk. Het laatst gespeelde duel eerder dit seizoen was erg doelpuntrijk. De mannen van Wim Jonk wonnen met 2-6 van de Alkmaarders. Zes verschillende doelpuntenmakers tekenden voor de zege; Marco Tol, Franco Antonucci, Martijn Kaars, Ibrahim El Kadiri, Derry John Murkin en Samuele Mulattieri scoorden in dat duel voor Het Nieuwe Oranje. De vorige editie in het Kras Stadion eindigde in 3-2. Jelle Duin, Jari Vlak en Gijs Smal verzorgden de treffers.

Laatste vijf wedstrijden

19-10-2020 | Jong AZ - FC Volendam: 2 - 6

10-02-2020 | Jong AZ - FC Volendam: 1 - 1
Nick Doodeman

25-10-2019 | FC Volendam - Jong AZ: 3 - 2
Jelle Duin, Jari Vlak en Gijs Smal

04-03-2019 | Jong AZ - FC Volendam: 1 - 1
Robin Schouten

31-08-2018 | FC Volendam - Jong AZ: 1 - 1
Teije ten Den

Twitter, Insta & Radio

FC Volendam - Jong AZ is te volgen via het schakelprogramma van ESPN, het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #voljaz. De aftrap is vrijdagavond om 20:00.