FC Volendam verdedigt ongeslagen thuisstatus tegen gretig SC Cambuur

• woensdag, 25 sep 2019

FC Volendam neemt het vrijdagavond in eigen huis op tegen SC Cambuur Leeuwarden. De Volendammers hopen de ongeslagen thuisstatus ook tijdens de achtste speelronde in de Keuken Kampioen Divisie te behouden. Dit zal echter geen sinecure worden. De Friezen nemen namelijk in de laatste jaren geregeld drie punten mee uit Volendam. De aftrap in het Kras Stadion is om 20.00 uur.

Het Nieuwe Oranje staat na zeven speelrondes op een zevende plaats. Tegenstander SC Cambuur verzamelde al vijftien punten en staat daarmee op een derde plek. Met trainer Henk de Jong aan het roer gaan de Friezen vol voor het kampioenschap. In 2013 werd hij met SC Cambuur al eens kampioen in de Eerste Divisie, ten koste van FC Volendam, en dat kunststukje wil hij maar wat graag herhalen. Afgelopen maandag wonnen de Friezen nipt. Op bezoek bij Jong PSV werd het 0-1. Robin Maulun kreeg in de wedstrijd rood en is geschorst voor het duel met de Volendammers.

De basisopstelling van SC Cambuur zal vrijdag een behoorlijk hoog Volendam-gehalte bevatten. Zo verrruilde afgelopen zomer verdediger Erik Schouten het oranje van Volendam voor het geel-blauw van SC Cambuur. De Noord-Hollander kwam tot 159 optredens in het Oranje-tenue en scoorde daarin acht keer. In het doel bij de Friezen staat Sonny Stevens. De keeper uit de jeugdopleiding van FC Volendam stond van 2010-2013 onder de lat aan de Dijk en kwam tot 49 duels.

De meest gevaarlijke man aan de kant van de bezoekers is Robert Mühren. Volendam-trainer Wim Jonk zal zijn mannen dan ook ongetwijfeld hebben gewezen op de topscorerslijst in de Keuken Kampioen Divisie. Mühren voert deze lijst namelijk aan met vijf treffers. Er wacht een mooie taak voor centrumverdedigers Mike Eerdhuijzen en Marco Tol om hun dorpsgenoot aan banden te leggen. Mühren speelde 110 duels voor FC Volendam en scoorde daarin 52 goals. Ten slotte heeft ook middenvelder Jamie Jacobs (dit seizoen al vier goals) een verleden in de jeugd bij FC Volendam.

FC Volendam ontving de Friezen al zestien keer eerder aan de Dijk. Achtmaal bleven de drie punten in Volendam en driemaal eindigde het duel in een gelijkspel. In de voorbereiding op het lopende seizoen oefenden de teams tegen elkaar en won FC Volendam op bezoek in Friesland met 2-4. De goals kwamen van Joey Veerman, Zakaria El Azzouzi, Martijn Kaars en Darius Johnson.

De grootste zege behaalden De Palingboeren in augustus 2004. Destijds stond er na 90 minuten 4-0 op het scorebord. De treffers kwamen op naam van Maurice Buys, Jeroen Ketting, Karim Bridji en Sebastiaan Steur. Op 11 september 2011 was het doelman Robbin Ruiter die viermaal de bal uit het net moest vissen bij de grootste thuisnederlaag tegen SC Cambuur. Een hattrick van Erik Bakker deed de Volendammers de das om. Jack Tuijp redde nog wel de Volendamse eer. De ontmoeting van afgelopen seizoen eindigde in 0-1 door een treffer van Sam Hendriks.

Opvallend is dat vier van de vijf overwinningen van SC Cambuur in de laatste vijf ontmoetingen werden behaald. Het is dus de hoogste tijd om het tij in de onderlinge duels tegen de Friezen te keren. Op naar de derde thuiszege van het seizoen!

Laatste vijf ontmoetingen
22-03-2019 | FC Volendam - Cambuur Leeuwarden: 0 - 1

03-09-2017 | FC Volendam - Cambuur Leeuwarden: 0 - 1

19-03-2017 | FC Volendam - Cambuur Leeuwarden: 1 - 1
Kevin van Kippersluis

12-08-12 | FC Volendam - Cambuur Leeuwarden: 1 - 2
Michiel Kramer

11-09-11| FC Volendam - Cambuur Leeuwarden: 1 - 4
Jack Tuijp

Scheidsrechter
De wedstrijd staat onder leiding van de 24-jarige Jannick van der Laan. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Fikkert en Vandeursen. Kick-off is vrijdagavond om 20:00 uur.

Scoor je ticket
Heb je nog geen kaartje voor de vierde thuiswedstrijd onder leiding van Wim Jonk? Bestel hem dan via www.fcvolendamtickets.nl of koop jouw ticket aan de stadionkassa. Schreeuw Het Nieuwe Oranje naar de derde thuisoverwinning van het seizoen.

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram, het schakelprogramma op FOX Sports 1 en te beluisteren via het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #volcam.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen FC Volendam en SC Cambuur Leeuwarden de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten