FC Volendam vergeet zichzelf te belonen en gaat onderuit tegen AZ

• zondag, 30 okt 2022

Het is FC Volendam niet gelukt om de Noord-Hollandse derby winnend af te sluiten. Ondanks een vroege rode kaart voor Dani de Wit waren de Alkmaarders door treffers van Jens Odgaard en Tijjani Reijnders met 2 – 1 te sterk voor De Wijdbroeken. Aan Volendamse zijde was Henk Veerman trefzeker voor zijn tweede doelpunt van het seizoen.

De eerste grote kans van de wedstrijd was voor AZ. Jens Odgaard kwam vrij via de rechterkant en werkte de bal achter Filip Stankovic. Daryl van Mieghem schatte de situatie echter goed in en kon de bal net voor de lijn wegwerken. Direct daarna kwam FC Volendam bijna op voorsprong. Damon Mirani kreeg zijn hoofd tegen een fijn aangesneden corner, maar kopte de bal recht op ex-Volendammer Hobie Verhulst.

Rood voor De Wit

Na een redelijk open openingsfase kregen de Volendammers een meevaller. Dani de Wit moest vroegtijdig inrukken na een overtreding op Robert Mühren langs de zijlijn. Diezelfde Mühren kreeg direct daarna dé uitgelezen kans op 0 – 1, maar de spits wist het doel niet te vinden. De daaropvolgende corner werd ingetikt door Xavier Mbuyamba. Het doelpunt werd echter vanuit buitenspel positie gemaakt.

Ondanks de goede openingsfase kwam AZ in de 21e minuut op voorsprong. Odgaard werd aangespeeld in het zestienmetergebied en werkte de bal met enig fortuin achter Stankovic. Na de openingstreffer van AZ probeerde FC Volendam het heft weer in hand te nemen. Dit lukte redelijk, met enkele kleine kansen als resultaat.

Nog voor de rust verdubbelde AZ de voorsprong. Tijjani Reijnders kwam oog in oog met Stankovic na een steekpass van Jesper Karlsson. De middenvelder faalde niet en bracht AZ op 2 – 0.

Veerman direct bepalend

In de rust werd direct een troef ingezet door Wim Jonk. Henk Veerman moest voor onrust zorgen in de AZ defensie. Met resultaat: de spits was het eindstation van een afgemeten bal van Ibrahim El kadiri en knalde de bal overtuigend in het dak van het doel. De fase na het doelpunt zette FC Volendam de thuisploeg goed onder druk en hadden de Alkmaarders moeite de bal in de ploeg te houden.

Het duurde even voordat FC Volendam het overwicht ook uit kon drukken in kansen. Pas in de zeventigste minuut werd Verhulst weer getest. Van Mieghem schoot van afstand, maar Verhulst kon redding brengen in de korte hoek. Ook Gaetano Oristanio probeerde het van afstand, maar ook hij kon het net niet vinden.

Alles of niets

In de slotfase ging FC Volendam met meer opportuun spelen. De lange bal werd sneller gehanteerd en er werd meer risico genomen. Dit leidde tot enkele kansen, onder andere voor Mbuyamba, Eiting en Veerman. Een doelpunt bleef echter uit. FC Volendam vertoonde bij vlagen goed voetbal, maar moest de punten aan AZ laten.

Feyenoord-thuis

Volgende week zondag komt Feyenoord op bezoek in het Kras Stadion. Om 14.30 uur wordt gefloten voor het begin van de wedstrijd. De wedstrijd is live te volgen via het Twitter-verslag en de Instagram-story

Scoreverloop

21’ Jens Odgaard 1  - 0
41’ Tijjani Reijnders 2 – 0
47’ Henk Veerman 2 – 1

Bijzonderheden

14’ Rode kaart: Dani de Wit

AZ Alkmaar: Hobie Verhulst; Pantelis Hatzidiakos, Sam Beukema, Maxim Dekker, Milos Kerkez (81’ Mees de Wit); Tijjani Reijnders, Jordy Clasie, Dani de Wit; Yukinari Sugawara (72’ Peer Koopmeiners), Jens Odgaard (60’ Vangelis Pavlidis) en Jesper Karlsson (60’ Riechedly Bazoer).

FC Volendam: Filip Stankovic; Brian Plat (84’ Benaissa Benamar), Xavier Mbuyamba, Damon Mirani, Derry John Murkin; Walid Ould-Chikh (46’ Henk Veerman), Carel Eiting, Gaetano Oristanio; Daryl van Mieghem (84’ Lequincio Zeefuik), Robert Mühren en Ibrahim El Kadiri (68’ Dean James).

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: Jan Mulder