FC Volendam verliest en verzuimt te profiteren

• vrijdag, 01 apr 2022

Op een koude vrijdagavond heeft FC Volendam zijn negatieve reeks niet weten om te buigen. In een wedstrijd waar ‘pech’ het sleutelwoord was, werd er met 1 – 2 verloren van TOP Oss. De ploeg van Wim Jonk ging niet zorgvuldig om met zijn kansen en kon dus niet profiteren van misstappen van de concurrentie.

Ondanks dat de formatie van Wim Jonk scherp aan de wedstrijd begon met kansen voor Robert Mühren en Boy Deul was het TOP Oss dat in de vierde minuut op voorsprong kwam. Een verraderlijke voorzet van Margaritha draaide direct in het doel van Filip Stankovic. FC Volendam kon dus direct aan de slag om een achterstand om te buigen.

De fase na de openingstreffer verliep moeizaam. FC Volendam kwam erg lastig aan voetballen toe, terwijl de ploeg uit Noord-Brabant gretig loerde op een kans uit de omschakeling. Halverwege de eerste helft kwam Het Nieuwe Oranje toch dichtbij de gelijkmaker. Een inzet van Mühren werd na goed doorzetten van Walid Ould-Chikh rakelings naast geschoten. Enkele minuten later kreeg de spits wederom een enorme kans. Na een knappe controle werd de bal recht op de keeper gevolleerd.

Rommelige fase

Na een indrukwekkend eerbetoon voor FC Volendam-supporter Bryan Houtkoop, werd het spel tijdelijk stilgelegd door arbiter van dienst Joey Kooij. Na de hervatting zocht FC Volendam direct het doel van TOP Oss op. Bilal Ould-Chikh speelde zichzelf goed vrij op rechts. Echter kreeg de buitenspeler de bal niet goed bij Mühren. Kort voor rust was het dan bijna TOP Oss dat de volgende treffer maakte. Door goed ingrijpen van Stankovic werd een 0 – 2 achterstand voorkomen.

In de rust werd er ingegrepen door Wim Jonk: middenvelder Kevin Visser moest plaats maken voor de gespaarde Daryl van Mieghem. FC Volendam ging gretig op zoek naar de gelijkmaker. Met een fraaie passeerbeweging zette Bilal Ould-Chikh zichzelf vrij op de rand van het zestienmetergebied. Zijn inzet vloog een kleine meter naast. Echter was het TOP Oss dat de volgende grote kans kreeg. Een voorzet van Margaritha belandde uit de carambole op de paal.

Onsuccesvol slotoffensief

Halverwege de tweede helft begon FC Volendam met het opvoeren van de druk. De net ingevallen Achraf Douiri kreeg de bal vrij aangespeeld op de rand van het strafschopgebied. De rechtsachter zag zijn schot echter op de paal belanden. Met de opgevoerde druk van Volendamse kant zag de uitploeg kansen in de omschakeling. Via Tejan kwam TOP Oss heel dicht bij het verdubbelen van hun voorsprong. Stankovic kon echter keren.

Het laatste kwartier begon de tijd echt te dringen voor de Volendamse formatie. De bal werd directer naar voren gespeeld en de ploeg werd gelijk dreigender. Uit een corner was het uitgerekend Gaetano Oristanio die voor TOP Oss-keeper Alblas dook. Zijn inzet ging enkele centimeters over. In de 85e minuut werd een vrije trap van Mühren knap gekeerd door de sluitpost van TOP Oss.

Genadeklap

Nadat FC Volendam alle poorten open zette in de hoop nog wat te creëren, werden de ruimtes voor TOP Oss groter. Ondanks dat Stankovic in eerste instantie goed ingreep kwam TOP Oss nog op 0 – 2. Een voorzet van rechts werd makkelijk ingetikt door Guezen. De ingevallen Martijn Kaars deed vlak voor het fluitsignaal wat terug door van dichtbij binnen te tikken. Het bleek echter tevergeefs: er was te weinig tijd om een gelijkmaker te forceren en er werd met 1 – 2 verloren.

Jong PSV-uit

Veel tijd is er niet om te rouwen: aankomende maandag wordt alweer de volgende wedstrijd in deze beslissende fase gespeeld. Dan is Jong PSV de tegenstander. De wedstrijd is live te zien op het hoofdkanaal van ESPN.

Scoreverloop
4’ Jearl Margaritha 0 – 1
90’ Dean Guezen 0 – 2
90’ Martijn Kaars 1 – 2

FC Volendam: Filip Stankovic; Dean James, Damon Mirani, Benaissa Benamar, Jozhua Vertrouwd (61’ Achraf Douiri); Kevin Visser (45’ Daryl van Mieghem), Walid Ould-Chikh (86’ Martijn Kaars), Boy Deul; Bilal Ould-Chikh, Robert Mühren, Francesco Antonucci (73’ Gaetano Oristanio).

TOP Oss: Norbert Alblas; Ilounga Pata, Lorenzo Pique, Roshon van Eijma, Yannick Leliendal; Lion Kaak, Rick Stuy van den Herik, Joshua Sanches (79’ Grad Damen); Justin Mathieu (87’ Kyvon Leidsman), Kay Tejan, Jearl Margaritha (78’ Dean Guezen).

Tekst: Bram van Lint
Foto's: Fred Rotgans