FC Volendam verliest ongelukkig van PSV

• dinsdag, 19 jan 2021

FC Volendam ging dinsdagavond ongelukkig onderuit in de achtste finale van de TOTO KNVB Beker. De Volendammers verloren met 0-2 van PSV in een wedstrijd waarbij de tweede helft geen schim was van de eerste. Bij FC Volendam keerde Samuele Mulattieri terug in de basiself. Onder stormachtige omstandigheden floot de scheids om 21:00 voor het begin van de eerste helft.

Gretig

De mannen van Jonk begonnen erg gretig aan het duel. De Volendammers hadden in het eerste kwartier veel de bal en wisten zo PSV onder druk te zetten. Dit leidde tot een aantal grote kansen. Nick Doodeman was de eerste die Unnerstall onder vuur mocht nemen, maar zag dat zijn inzet te weinig kracht had om het de Duitse doelman echt lastig te maken.

Niet veel later werd Boy Deul gevonden uit een corner, maar wist de keeper opnieuw redding te brengen. PSV kwam aan andere zijde een aantal keren gevaarlijk door. Zo voorkwam Joey Roggeveen dat de Eindhovenaren op voorsprong kwamen door een inzet van Ihattaren in de korte hoek te keren. Het zat FC Volendam vervolgens niet mee. Na een half uur spelen kregen de Wijdbroeken de bal niet in het Brabantse doel. Zowel aanvoerder Deul als spits Mulattieri slaagden er niet in om te scoren, waarbij de laatstgenoemde de bal over het doel werkte. Luttele momenten voor rust kregen de Volendammers opnieuw de kans om op voorsprong te komen, maar wederom lag Unnerstall tot twee keer toe in de weg. Schoten van Mulattieri en Alex Plat werden gestopt. Dat zorgde voor een kleine desillusie toen scheidsrechter Bax floot voor een 0-0 ruststand.

Penalty

Na de thee kwam PSV meteen met veel dreiging richting het doel van FC Volendam. Philipp Max kwam in kansrijke positie, maar zag Samir Ben Sallam zijn inzet succesvol kraken. De druk die PSV vervolgens zette werd de Volendammers te veel. Noni Madueke ontving de bal aan de rand zestien meter en krulde hem in de verre hoek langs Roggeveen. De mannen van Jonk moesten dus op zoek naar de gelijkmaker. PSV verdubbelde echter bijna de score. Aanvoerder Denzel Dumfries trof de onderkant van de lat en zag de bal daarmee niet in het doel eindigen. Een kwartier voor tijd kregen de bezoekers een penalty, nadat Dumfries onderuitging in de zestien meter. De aanvoerder van PSV schoot de penalty via Roggeveen binnen voor een 0-2 tussenstand. Jonk wisselde vervolgens nog aanvallend door Giannis Iatroudis in te brengen voor Brian Plat in de laatste tien minuten. De thuisploeg creëerde in de slotfase nog een aantal kansen. Mike Eerdhuijzen raakte de buitenkant van de paal en Martijn Kaars kopte rakelings over. Scheidsrechter Bax floot niet veel later voor het einde van de wedstrijd.

FC Volendam speelt de volgende wedstrijd in eigen huis tegen De Graafschap. Er wordt zondagmiddag om 12:15 afgetrapt in het Kras Stadion. De wedstrijd is live te volgen via ESPN.

Scoreverloop:
51’ Chukwononso Madueke 0 - 1
79’ Denzel Dumfries 0 - 2

Opstelling FC Volendam: Joey Roggeveen, Brian Plat (80’ Giannis Iatroudis), Marco Tol, Micky van de Ven, Derry John Murkin, Alex Plat, Samir Ben Sallam (75’ Mike Eerdhuijzen), Boy Deul (C), Nick Doodeman (64’ Darius Johnson), Samuele Mulattieri (75’ Martijn Kaars), Zakaria El Azzouzi (75’ Ibrahim El Kadiri).

Opstelling PSV Eindhoven: Lars Unnerstall, Denzel Dumfries (C), Timo Baumgartl, Jordan Teze, Philipp Max, Ibrahim Sangaré (78’ Adrian Fein), Pablo Rosario, Mohamed Ihattaren (46’ Ryan Thomas), Mauro Junior (83’ Joël Piroe), Donyell Malen (72’ Erick Gutierrez) , Chukwunonso Madueke (72’ Eran Zahavi).

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans