FC Volendam vermaakt thuispubliek

• maandag, 24 okt 2011

Jack Tuyp in bloedvorm

Door Cor Westerveld

De bijna drieduizend toeschouwers bij FC Volendam-AGOVV en vele duizenden in de Nederlandse huiskamers die deze wedstrijd vanuit de luie stoel bekeken, hebben maandagavond duidelijk het verschil kunnen zien tussen een ploeg die onderaan bengelt en een die naar de kopgroep toe sluipt. Ook tegen AGOVV was te zien dat FC Volendam de stijgende lijn te pakken heeft. Trainer Hans van Arum vond na afloop dat zijn ploeg nog goed was weggekomen met de 6-1 nederlaag. “Het had ook 8 of 9-1 kunnen zijn. Mentaal, fysiek en tactisch kwamen we tekort”, aldus de AGOVV-trainer, die zich maandag schaamde om trainer van de Apeldoornse club te zijn.

{foto4}

Gert Kruys daarentegen was de trotse trainer. Hij kon de teleurstelling van zijn collega begrijpen. Na de thuisnederlaag tegen Cambuur en de daaropvolgende nederlaag tegen FC Zwolle was de stemming bij FC Volendam ook niet om over naar huis te schrijven. “Na de nederlaag tegen FC Zwolle bleef vice-voorzitter Henk Schoorl heel positief. Hij voorspelde na die nederlaag dat we vier wedstrijden achter elkaar zouden gaan winnen. Met de bekerwedstrijd tegen UNA/Brinvast mee hebben we nu al vijf wedstrijden op rij gewonnen. Schoorl heeft dus gelijk gehad. Terwijl hij toch altijd een zuurpruim is”, grapte Gert Kruys lachend.
Natuurlijk weet ook Gert Kruys dat donderdag tegen NEC voor de beker en zondag voor de competitie in Tilburg tegen Willem II heel wat meer tegenstand kan worden verwacht.

{foto2}

Teletekstdebuut
Met liefst 3 wedstrijden in 6 dagen wordt er heel veel gevergd van de spelers en daarom was het logisch dat Kruys optimaal gebruik maakte om te wisselen. Olaf Lindenbergh speelde een helft en werd in de tweede helft vervangen door Roy Bakkenes, Robert Mühren mocht in de 63e minuut bij een 5-1 stand het veld ruimen voor Dominique van Dijk en Achmed Ahahaoui ging er in de 80e minuut af voor de tweede debutant van de avond Michael Tol, die deze gelegenheid meteen aangreep om op de valreep ook zijn debuut te maken op Teletekst. Hij werd namelijk in de 90e minuut op de bon geslingerd door de uitstekend leidende scheidsrechter Martin van den Kerkhof.

{foto3}

Jahmill Flu
De eerste debutant, Jahmill Flu kon terugzien op een prima wedstrijd als linkervleugelverdediger. De spelvreugde staalt bij FC Volendam van de gezichten af en iedereen is bereid om zich in het zweet te werken.
Op papier was FC Volendam natuurlijk favoriet, maar dat waren Willem II (2-1 verlies) en Eindhoven (0-0) ook tegen AGOVV en die clubs verspeelden kostbare punten.
FC Volendam stelde meteen orde op zaken. Rick Kruys stuurde Robert Mühren weg en op diens inzet wist doelman André Krul – die ooit zijn carrière begon bij GSV in Grootschermer – de bal nog tot hoekschop te verwerken. Maar even later was het Achmed Ahaoui die in de 9e minuut de openingstreffer voor zijn rekening nam, 1-0. FC Volendam liet daarna het initiatief aan AGOVV, maar had na de gelijkmakende 1-1 van Tim Receveur in de 21e minuut door dat de aanval toch de beste verdediging is. Een actie ingeleid door de zeer nuttig spelende Rick Kruys bracht de thuisclub opnieuw op voorsprong. Kruys verzond de bal naar Nick Tol op de rechtervleugel. De voorzet van Tol bracht Kruys in schietpositie. Zijn inzet kwam voor de voeten van de in bloedvorm verkerende Jack Tuyp en die zorgde in de 26e minuut voor 2-1.

{foto1}

Kiezelhard
In de 35e minuut schoot Rick Kruys de bal kiezelhard achter doelman Krul, 3-1. De andere helft doelpunten bewaarde FC Volendam voor het tweede bedrijf. Nick Tol stuurde met een prima pass Jack Tuyp op weg naar zijn tweede treffer van de avond. In eerste instantie raakte Tuyp de paal, maar in de rebound tikte hij simpel nummer vier in de touwen, 4-1. Ook nummer vijf nam hij voor zijn rekening. Hij zette een combinatie op met Rick Kruys, kreeg de bal op tijd terug en scoorde beheerst 5-1, het mooiste doelpunt van de avond! Dominique van Dijk leidde de zesde treffer in. Hij soleerde in de van hem bekende versnelling op links langs een paar AGOVV verdedigers en schoof vlak voor de achterlijn aangekomen de bal op maat voor het doel waar Roy Bakkenes met een simpele voetbeweging voor de 6-1 eindstand zorgde.
FC Volendam mag zich gaan opmaken voor het bekerduel tegen NEC en het treffen met Willem II. Twee ploegen die zich ten koste van FC Volendam zullen proberen te herstellen van de dip waar ze in verkeren. De mannen van Gert Kruys zijn gewaarschuwd!

Foto's: www.fredrotgans.nl