FC Volendam voelt als thuiskomen voor Gijs Luirink

• woensdag, 12 feb 2014

Door Cor Westerveld

Gijs Luirink (30) is terug van weggeweest. In de winterstop is hij overgekomen van Sparta. Voor Luirink betekende de terugkeer een weerzien met oude bekenden. Met Misha Salden en Gerry Koning met wie hij als 18-jarige in 2003 - in zijn eerste jaar als profvoetballer - de promotie van FC Volendam meemaakte naar de eredivisie. Maar ook Johan Steur, fysiotherapeut André van Dooijeweerd, terreinknecht Piet Jonk en Willem van het spelershome, waren voor hem bekende gezichten bij zijn terugkeer in het Volendamse. Overigens in het promotiejaar 2003 werd Gijs Luirink gekozen tot beste voetballer van het jaar bij FC Volendam.

Afgelopen maandag mocht Luirink meteen de volle negentig minuten aan de bak tegen Jong FC Twente en stapte hij redelijk tevreden over zijn eigen spel van het veld. “Het is altijd leuk om met een overwinning te beginnen. Ik had 65 minuten met het tweede meegedaan en daarvoor met Sparta nog in Aalst tegen Eendracht geoefend. Ik moet dus nog het nodige wedstrijdritme opdoen. Tot aan de winterstop heb ik bij Sparta gespeeld. Bij de komst van Gert Kruys wilde ik weten of er voor mij nog toekomst was bij de club. Daar kwam eigelijk geen antwoord op en uiteindelijk werd ik uit de selectie gezet. Daarmee werd mijn vermoeden dat ze niet met me door wilden gaan bevestigd. Misha Salden is bij me thuis geweest en bij FC Volendam kan ik op amateurbasis het seizoen afmaken en volgend seizoen als contractspeler verder. En daar ben ik erg blij mee.”

Tegenslag
Luirink voelt zich weer helemaal thuis in Volendam. “Lekker dicht bij mijn woonplaats Amsterdam, een leuke spelersgroep en een trainer (Hans de Koning, red.) die heel relaxed omgaat met de spelers.”
Als er een speler tegenslag heeft gehad in zijn carrière is het Luirink wel. Na zijn gelijktijdige overstap indertijd met Jack Tuyp van FC Volendam naar FC Groningen en van die club later naar AZ, raakte hij er bijna drie jaar uit. Een gebroken jukbeen en knieoperaties hielden hem aan de kant. “In het seizoen 2008/2009 heb ik na twee seizoenen nauwelijks gespeeld te hebben alleen tegen FC Twente kunnen meedoen met AZ.”
Wie nu denkt dat FC Volendam met het aantrekken van Luirink een kneusje heeft binnengehaald heeft het mis. Gijs Luirink: “Ik heb verschillende operaties gehad aan mijn knie, maar de afgelopen drie jaar heb ik zo’n honderd wedstrijden voor Sparta gespeeld en geen last van mijn knie meer gehad.” Hij kent de spelers en het vechtvoetbal in de Jupiler League. “Aan de wekelijkse uitslagen zie je dat de clubs in de subtop elkaar weinig ontlopen. Klopt, we krijgen veel tegengoals. Maar als je vrij aanvallend speelt zoals FC Volendam is het inherent dat je dan ruimte en mogelijkheden weggeeft. We moeten ons richten op de nacompetitie en dan is het de vraag of we positief kunnen verrassen”, besluit de routinier.”