FC Volendam weet Limburgse muur niet te slechten

• vrijdag, 29 jan 2010

Door Cor Westerveld

Een beter spelend Volendam heeft geen kans gezien om Fortuna Sittard op de knieën te krijgen. De Limburgers, die zich in de winterstop hebben versterkt met de van Roda JC gehuurde Edwin Linssen en Harrie Gommans en de van Den Bosch afkomstige Fransman Yoann de Boer, pakten in de strijd om de degradatiedans te ontspringen een kostbaar punt mee uit Volendam. In de slotfase kroop de thuisclub nog even door het oog van de naald toen invaller Zarko Grabovac bijna doel trof. Het zou een onterechte eindstand hebben opgeleverd.

{foto2}

In een niet hoogstaande wedstrijd had Volendam het beste van het spel. Met name de van een blessure teruggekeerde Kevin Maynard speelde een prima partij. De robuuste verdediger werd dan ook volkomen terecht tot Man of the Match gebombardeerd. In de eerste helft kreeg Michiel Kramer de kans om de score te openen, maar hij slaagde er niet in om doelman Danny Wintjens te verschalken. Wintjens verdedigde zijn doel bekwam en dat gold ook voor zijn collega aan de andere kant, Robbin Ruiter. De doelman van Volendam speelde weer goed mee. Kwam bij gevaar op tijd zijn doel uit en beoordeelde hoge ballen van afstand met een timmermansoog. Ook Jack Tuyp kreeg een redelijk goede mogelijkheid om zijn ploeg op voorsprong te zetten. Datzelfde gold voor Aaron Meijers, toen Michiel Kramer een voorzet vanaf de linkervleugel van Dominique van Dijk panklaar op de Andijker terug legde. Het eerste bedrijf gaf verder weinig opwindende momenten te zien voor de 3245 toeschouwers.

{foto1}

Counters
Na de hervatting verbeterde het spel. Fortuna Sittard groef zich veelvuldig in, maar schroomde niet om na het onderscheppen van de Volendamse aanvallen zelf snel te counteren. De verdediging van Volendam met Tim Bakens aan het hoofd gaf echter niets weg. Het veldspel van Volendam oogde verzorgder. Doordat de bezoekers onmiddellijk een muur voor het eigen doel opwierpen bij elke aanval van de thuisclub, was er haast geen doorkomen aan. Twee keer liet de thuisclub haar supporters juichen, maar beide keren keurde de uitstekend leidende scheidsrechter Reinold Wiedemeijer de doelpunten (van de net voor Rowin van Zaanen in het veld gekomen Thijs Sluijter en even later van Tim Bakens) terecht af wegens buitenspel.

Morele winnaar
Aan inzet geen gebrek bij de spelers van de thuisclub, maar de dapper strijdende Limburgers hielden het hoofd koel en de verdediging op orde. Fortuna Sittard was na het laatste fluitsignaal de morele overwinnaar. De thuisclub liet kostbare punten liggen in de race naar een (9e) plaats die recht geeft op deelname aan de play-offs. Volendam mag in de twee komende lastige uitwedstrijden tegen Excelsior en Go Ahaed Eagles zijn ware gezicht laten zien. In die twee wedstrijden kunnen de discipelen van Sturing hun vertrouwen opkrikken voor de resterende wedstrijden in de jacht op plaatsing voor de play-offs.

Foto's: www.fredrotgans.nl