FC Volendam weet weer wat winnen is

• vrijdag, 21 mrt 2014

Hoofdrol Robert Mühren in prima wedstrijd

Door Cor Westerveld
Foto's: www.fredrotgans.nl

FC Volendam doet dankzij een verdiende 3-1 overwinning op Jong PSV weer volop mee in de race voor een ticket voor de play-offs. Hans de Koning predikt aanvallend voetbal en in veel thuisduels begonnen de wijdbroeken dit seizoen dan ook heel offensief. Tegen Jong PSV begon zijn ploeg aanmerkelijk behoedzamer en die speelwijze leverde al in de 12e minuut de openingstreffer op. Het was Ludcinio Marengo die de bal uitstekend voorgaf bij de tweede paal naar de vrijstaande Mühren die met een welgemikte kopbal de 19-jarige (zesde!) doelman Zeus de la Paz het nakijken gaf.

Het was de eerste de beste aanval van de thuisclub. De meeste tegenstanders zakken tegen FC Volendam in waardoor er vaak geen doorkomen aan is. Door Jong PSV te laten komen kreeg het beweeglijk en sterk spelende Volendam meer ruimte en scoringskansen.

{foto1}

Hachelijk
Hoewel PSV trainer Darije Kalezic als excuses aanvoerde dat hij drie spelers miste, gaf hij aan het slot van zijn analyse van de wedstrijd toch ruiterlijk toe dat FC Volendam de overwinning verdiende. Met de zege van FC Volendam kwam er voor Jong PSV een einde aan een mooie serie wedstrijden, die de koppositie in de vierde periode opleverde. De 3167 toeschouwers zagen een levendige wedstrijd met hachelijke en spannende momenten voor beide doelen, met name in de tweede helft. De supporters van de thuisclub togen tevreden huiswaarts. Zij zagen na een paar teleurstellende resultaten een herkenbaar en collectief sterk FC Volendam. Met topscorer Mühren in de spits en de snelle en handige Marengo en Kuwas op de vleugels werd de verdediging van PSV bestookt. Op het middenveld deden Wattamaleo, Overtoom en Schwiebbe nuttig werk en verdedigend stond het ook goed bij Volendam.
Tot het openingsdoelpunt van FC Volendam was PSV het meest in de aanval, maar dat leverde niet meer op dan een schot van Aleksander Boljevic dat royaal over het doel ging. In de eerste helft kreeg Mühren nog een kans, maar met de hete adem van zijn vaste bewaker in zijn nek slaagde hij er niet in om die te verzilveren. Uit een hoekschop van Overoom kopte Gerry Koning nog naast de paal.

{foto2}

Wankel
Met in het achterhoofd dat 1-0 een wankele tussenstand is, ging de thuisclub na de hervatting voor de tweede treffer. Overtoom draaide zich net buiten de zestien slim van enkele PSV’ers weg en loste een prima schot op doel, maar doelman Zeus de la Paz tikte de bal keurig over de lat. Uit de hoekschop die Overtoom nam, schoot Gijs Luirink de bal prima in maar opnieuw redde de jonge PSV-doelman ten koste van een nieuwe hoekschop. Ook een kopbal van Gerry Koning leverde net geen treffer op. PSV wisselde Farsad Noor en Elvio van Overbeek voor respectievelijk Thomas Horsten en Mohamed Rahyi. In herinnering dat FC Volendam dit seizoen de doepunten vaak te gemakkelijk weggeeft, waren de supporters er nog niet gerust op dat de buit al binnen was.

{foto3}

Misverstand
Een misverstand in de verdediging leidde ertoe dat doelman Theo Timmermans de doorgebroken Aleksander Boljevic onderuit moest halen om hem van scoren af te houden. Het leverde Timmermans geel op van de uitstekend leidende arbiter Martin van den Kerkhof. En de gelijkmaker voor de Brabanders, want vanaf de elfmeterstip schoot Menno Kocht de bal onberispelijk in, 1-1. ’Daar gaan we weer’, moeten op dat moment de thuissupporters hebben gedacht. Maar de thuisclub gooide er nog een schepje bovenop. Het was Kuwas die een prima voorzet gaf waaruit Mühren zijn tweede treffer van de avond scoorde in de 68e minuut, 2-1. Opnieuw met het hoofd en dat terwijl hij heel weinig met het hoofd scoort. Kuwas, die kon terugzien op een goede wedstrijd, mocht hierna plaatsmaken voor Soufiane Lachmouchi.

{foto4}

Paling
PSV zette opnieuw aan voor de gelijkmaker. Dankzij een uitstekende redding van Timmermans op een schot van Ray Vloet en een reddingsactie van de toegesnelde aanvoerder Gerry Koning, die de bal net weghaalde voor het schietgrage been van PSV-beste man Hjõrtur Hermannsson, hield FC Volendam de voorsprong vast. Na de correcte ingreep van Koning moest de PSV’er geblesseerd het veld verlaten. In blessuretijd bekroonde Ludcinio Marengo zijn uitstekende spel met een fraaie doelpunt. Als een paling kronkelde hij zich langs drie spelers van PSV en zag zijn schot via het lichaam van een PSV-verdediger langs de goede kant van de paal gaan, 3-1. Even daarvoor was Mühren al uitgeroepen tot man van de wedstrijd.
“Van Den Bosch moesten we winnen, maar dat lukte niet. Vanavond gingen we puur voor de winst. Met deze overwinning zijn we hartstikke blij’, aldus coach Hans de Koning.