FC Volendam werkt aan zelfvertrouwen tegen FC Emmen

• zondag, 18 okt 2009

FC Volendam werkt verder aan haar zelfvertrouwen tegen zwak Emmen

Door Cor Westerveld

FC Volendam is door een 6-0 overwinning op hekkensluiter Emmen weer een plaatsje verder gestegen op de ranglijst. Voor de tweede wedstrijd op rij wist de ploeg van Edward Sturing achter de nul te houden, mede door verdienstelijk keeperswerk van Theo Zwarthoed. Sturing startte met de aanvallend ingestelde Bernard Hofstede in de basis. Hij was samen met de slimme Dominique van Dijk een van de dragers van het elftal. Rowin van Zaanen nam de helft van de Volendamse productie voor zijn rekening en de ’wijze mannen’ waardeerden dat terecht door hem te kiezen als Man of the Match. Werkelijk groots speelde de thuisclub niet, maar dat was tegen het zwakke Emmen niet nodig.

{foto1}

De Drentenaren lieten zien niet voor niets rode lantaarndrager te zijn. Binnen twintig minuten voltrok FC Volendam in feite het vonnis over de ploeg van Harry Sinkgraven. Dat Emmen in het laatste kwartier van de eerste helft en in het begin van de tweede helft nog even mocht voetballen, kwam doordat Volendam de duimschroeven wat losser draaide.

Bijkomstigheid
Hoe dan ook voor FC Volendam kwam de tweede zege in successie als geroepen. Het zelfvertrouwen van de spelers zal er ongetwijfeld door zijn toegenomen. In de strijd om de tweede periodetitel doet Volendam weer dapper mee. Volgende week kan FC Volendam in de uitwedstrijd tegen streekgenoot Haarlem laten zien dat het de zwakke competitiestart achter de rug heeft en weer naar boven kijkt. Prettige bijkomstigheid was dat Thijs Sluijter, die eerder in de week in Jong FC Volendam zijn rentree maakte na een hardnekkige blessure, tegen Emmen de laatste twintig minuten in het veld kwam voor Rowin van Zaanen. Sluijter liet zien weer helemaal fit te zijn.
Zoals gezegd was het spel van FC Volendam niet groots, maar behalve de winst met grote cijfers waren er veel andere positieve elementen waar te nemen. Zo scoorde Jack Tuyp tweemaal, speelde Kelvin Maynard weer sterk en waren er momenten dat de supporters Volendam weer herkenbaar zagen voetballen.

{foto2}

Uitstel
Jack Tuyp zette als eerste doelman Harm Zeinstra aan het werk na voorbereidend werk van Yannick de Wit, maar de doelman van Emmen voorkwam erger voor zijn ploeg. Uit een prima voorzet van Kelvin Maynard scoorde Rowin van Zaanen 1-0. De thuisclub bleef aanvallen en Emmen kwam goed weg toen Bernard Hofstede de bal naast het doel schoot en even later Jack Tuyp op doelman Zeinstra strandde, maar het bleek uitstel van executie. Bernard Hofstede was de man die betrokken was bij de voorbereiding van de tweede treffer die Rowin van Zaanen voor zijn rekening nam in de 14e minuut. Vier minuten later stuurde Hofstede Jack Tuyp op weg naar de derde treffer, 3-0. Emmens stuwende kracht en beste man, Hans Denissen, kreeg de eerste mogelijkheid voor de bezoekers, maar hij had zijn vizier te hoog gericht, Bij een kopbal van Milos Malenovic reageerde doelman Zwarthoed zeer attent door de bal met de toppen van zijn vingers nog net over de lat te tikken.

{foto3}

Gloeien
Na de hervatting mocht Erik van der Ven namens Emmen de vuisten van Theo Zwarthoed laten gloeien. Daarna nam Volendam het heft weer in handen. De altijd ijverige Melvin Platje gaf de bal vanaf rechts prima voor op Rowin van Zaanen die in de 61e minuut voor de derde maal doel trof, 3-0. . Bijna maakte de trefzekere Rowin van Zaanen zijn vierde treffer na een pass van Jack Tuyp, maar doelman Harm Zeinstra, die aan geen van de zes doelpunten schuld had, stond dat niet toe. Uit een dieptepass van Aaron Meijers liet Jack Tuyp in de 65e minuut Volendams vijfde treffer aantekenen, 5-0. Van Zaanen kreeg zijn publiekswissel en Sluijter mocht wedstrijdritme opdoen. Het was Melvin Platje – hij weer- die in de 73e minuut met een verwoestende uithaal nummer zes in de touwen joeg, 6-0. Na een mooie combinatie van Sluijter en Maynard kreeg Platje de kans om Volendam aan een zevenklapper te helpen, maar hij schoot de bal in handen van doelman Zeinstra. Aan de andere kant moest doelman Theo Zwartheod zich nog een keer uitrekken om een gluiperig afstandschot van Sjors Paridaans over de lat te tikken. Het was het laatste wapenfeit van de wedstrijd voor dat de sterk leidende scheidsrechter Van Meenen afloot voor de 3573 toeschouwers..

{foto4}