FC Volendam - Willem II

• dinsdag, 28 okt 2008

Strijdbaar FC Volendam krijgt met 2-2 te weinig tegen Willem II

Door Cor Westerveld
Het eerste punt is binnen waar drie punten niet onverdiend zouden zijn geweest. FC Volendam was over de gehele wedstrijd genomen de betere ploeg en creëerde de meeste kansen. Trainer Frans Adelaar was dan ook tevreden over de strijd die zijn manschappen hadden geleverd, maar niet over het resultaat. Willem II-trainer Andries Jonker was daarentegen wel tevreden met de 2-2.

Vanaf de aftrap liet de thuisclub zien niet gebukt te gaan onder de zeven nederlagen op rij. De spelers stroopten de mouwen meteen flink op en drongen Willem II terug op eigen helft. Met name ‘kuitenbijtertje’ Melvin Platje (Man of the Match) ging voorop in de strijd. In de 20e minuut kreeg Volendam de eerste kans, toen het met een numerieke meerderheid de aanval zocht. Hamit Yildiz had de bal kunnen voorgeven naar onder andere de meegekomen Tuyp maar ging voor eigen eer. Hij had nog een aantal meters door kunnen lopen met de bal maar koos ervoor om meteen uit te halen en schoot de bal hoog over het doel. Mathieu Boots, weer sterk spelend, had even later bij een afstandschot zijn vizier niet op scherp staan. Enkele minuten later kreeg de Lutjebroeker een –ogenschijnlijk- fraaie kans, toen streekgenoot Aaron Meijers uit Andijk vanaf de linkervleugel de bal bij de tweede paal op het hoofd van Tim Bakens legde, die kopte deze door naar de iets te ver naar voren staande Boots, waardoor die de bal niet in kon knikken met het voorhoofd. De kopbal van Boots ging over het doel. Volendam rook bloed. Een schot van Gerson Sheotahul verdween regelrecht in de handen van doelman Aerts.

Publiekslieveling
In de 42e minuut nam Volendam de dikverdiende voorsprong. Als een duveltje uit een doosje ging publieklieveling Melvin Platje achter een kopbal van Mathieu Boots aan. Hij gebruikte in een flits even zijn hand om de bal goed mee te krijgen en haalde vervolgens meedogenloos hard uit, 1-0. Willem II kwam er in de eerste helft niet aan te pas. Trainer Andries Jonker vond dat zijn spelers in de eerste helft matig hadden gepresteerd.

In het tweede bedrijf stond er – zoals verwacht - een heel ander Willem II. Al na vijf minuten was het 1-1 door een fraaie treffer van de handige en snelle Sergio Zijler. Hij legde Gerry Koning in de luren en haalde plots vernietigend hard en strak uit. Vlak voordat de bal bij doelman Jeroen Verhoeven was, stuiterde hij nog even op en verdween bij de tweede paal over de doellijn. Verhoeven was kansloos, 1-1.Volendam kon opnieuw beginnen. Jeroen Verhoeven voorkwam met een prima redding op een schot van Danny Schenkel een 1-2 achterstand voor zijn ploeg. In de 62e minuut mochten de voetballiefhebbers genieten van het derde mooie doelpunt van de avond, een afstandschot van oud-Volendamspeler Paul Quasten verdween in de uiterste hoek, 1-2.

Ervaring
Frans Adelaar bracht de meer ervaren Vit Valenta in voor Hamit Yildiz. Een goede wissel. Volendam toonde veerkracht. Het knokte zich uitstekend terug. Met een beauty van een doelpunt zorgde Paul de Lange in de 75e minuut voor de gelijkmaker, 2-2. Willem II wankelde. De Tilburgse verdedigers waren even de weg kwijt. In paniek werd de bal van grote afstand zelfs over de eigen doellijn tot corner geschoten. Volendam ging voor de winst. Willem II ook. Dat maakt de wedstrijd boeiend voor de 5172 toeschouwers. Bij afgeslagen aanvallen van Volendam, schoot doelman Maikel Aerts de bal veelvuldig naar topscorer Frank Demourge, die menig robbertje met Mathieu Boots uitvocht. Demouge kreeg nog een prima kopkans, maar zag de bal over het doel gaan.

Domme pech
Vit Valenta verraste bijna doelman Aerts door de bal uit een vrije trap onverwacht op doel te schieten. Pech had Volendam toen Jack Tuyp de bal meegaf aan de over links oprukkende Gerson Sheoathul. Vanuit een moeilijke hoek schoot de exotische aanvaller de bal strak langs de grond naar de tweede paal. De eigen aanhang juichte al, maar via de binnenkant paal kwam de bal rollend over de doellijn in de handen van de grijpgrage Maikel Aerts, die al verslagen lag aan de andere kant van het doel. Domme pech voor de thuisclub! Frans Adelaar na afloop: "Da’s is nou het verschil. Willem twee scoort wel via de binnenkant paal en wij hebbende pech dat zo’n bal er niet ingaat."

Weggepoetst
De trainer van Volendam prees de inzet en de veerkracht van zijn spelers. Al vond hij wel dat Volendam al eerder in de eerste helft de score had moeten openbreken en in de eerste twintig minuten van de tweede helft verdedigend de zaken niet op orde had. Desalniettemin is de hatelijke nul met verve weggepoetst en moet het vertrouwen in eigen kunnen zijn toegenomen. Volendam kan zondag met dezelfde strijdlust proberen aansluiting te bewerkstelligen bij de andere staartclubs via een goede uitslag tegen De Graafschap in het eigen Kras-stadion. Aanvang 14.30 uur.