FC Volendam wint bekerduel van Hollandia Hoorn

• dinsdag, 21 sep 2010

Bekerwedstrijden tegen amateurclubs zijn van een apart karakter. Te winnen valt er weinig, te verliezen des te meer. Deze keer was Hollandia aan FC Volendam gekoppeld. Inmiddels is Hollandia topklasser en dus slechts één niveau lager dan FC Volendam. De huid zou zeker duur verkocht worden, dat wisten de mannen van Gert Kruys.

In het eerste half uur was er van overwicht geen sprake. Noch het felle Hollandia noch het wat makkelijk spelende FC Volendam kon aanspraak maken op een doelpunt. Met derde keeper en debutant Sonny Stevens op goal werd FC Volendam het eerste halfuur een paar keer op de proef gesteld. De aanvallen van Volendam waren echter ook niet van gevaar ontbloot. Slechts ten koste van enkele overtredingen kon scoren belet worden. De optelsom zorgde kort voor rust voor een strafschop die door Paul de Lange benut werd. Toen stond het al 0-1 door Kees Tol, die dankbaar profiteerde van de onrust in de Hollandiaverdediging, nadat Jack Tuyp door scheidsrechter Tulleners op geel getrakteerd werd. Tol werd op rechts weggestuurd, kapte zijn man uit, omspeelde de keeper en joeg de bal strak in het verlaten doel. Paul de Lange nam nummer twee ook al onberispelijk voor zijn rekening.

{foto2}

Het laatste kwartier van de eerste helft en het eerste van de tweede helft waren voor FC Volendam de beste voetbalmomenten. Kort na rust hadden voorzetten van onder meer Thijs Sluijter en Laszlo Zsidai geen goed vervolg. Ook een uitstekende kans van Kees Tol, door hemzelf gecreëerd, werd naast het doel geschoven. FC Volendam dacht de 0-2 simpel over de eindstreep te brengen, maar verrekende zich. Spannend werd het na de 1-2 van Boots, een kwartier voor tijd. En al helemaal nadat De Lange met zijn tweede gele kaart van het veld werd gestuurd. Hollandia zette tegen tien Volendammers alles op alles, maar kwam niet verder dan een aantal gevaarlijke afstandsschoten. En dus 'zit FC Volendam straks gewoon in de koker', zoals spits Jack Tuijp het na het laatste fluitje zo mooi verwoordde.

{foto1}

Foto's: Rob Beense