FC Volendam wint knotsgek duel tegen Go Ahead Eagles

• zondag, 28 jan 2018

In een kmotsgekke wedstrijd is het FC Volendam gelukt om ook de tweede wedstrijd meetellend voor de derde periode in winst om te zetten. Tegen Go Ahead Eagles werd het 4-3. Zeker verdiend, maar de wijdbroeken hadden het zichzelf een stuk gemakkelijk kunnen maken door hun opponent niet een handje te helpen. In de tweede hielp FC Volendam de bezoekers aan twee doelpunten en zag een 2-1 voorsprong als sneeuw voor de zon veranderen in een 2-3 achterstand. Dankzij doelpunten van Rodney Antwi en topscorer Stroo bleven de drie punten toch nog in Volendam.

Het was dus een doelpuntrijke wedstrijd. De Deventenaren hebben zich in de winterstip versterkt met de 20-jarige  Aaron Nemane; hij is de vierde winterse aanwinst op huurbasis. Eerder hengelde Go Ahead Eagles  Mauro Savastano (Ajax), Levi Opdam (AZ) en Robin Buwalda (NEC) binnen. Alle vier spelers stonden in de basis tegen FC Volendam. Voor de technische staf was het dus vooraf moeilijk in te schatten wat deze versterking tot gevolg zou hebben in het veldspel van de ploeg uit de koekstad.

FC Volendam was de eerste tien minuten van de wedstrijd meer op de helft van de tegenstander te vinden. Na goed werk van Stroo, leverde dat een schietkans op voor Kevin Visser, maar die zag zijn inzet via de handen van doelman Sonny Stevens niet meer dan een hoekschop opleveren. Na twintig minuten probeerde Nick Runderkamp met een afstandsschot de wedstrijd open te breken, maar die ging naast de kruising. Go Ahead Eagles had tot dan toe nog weinig laten zien en in te brengen.

Erik Schouten
Het was dan ook niet onverdiend dat de thuisclub een voorsprong nam. Het was Erik Schouten die een loepzuivere dieptebal vanaf eigen helft voor de voeten van Kevin Visser plaatste en die liet in de 25e minuut de eigen supporters juichen, 1-0. In de 30e minuut flikte Schouten hetzelfde kunstje en was het Enzo Stroo die mocht afronden, 2-0.  Een comfortabele voorsprong, maar Go Ahead Eagles bracht de spanning in de 35e minuut terug door Sam Hendriks, die een voorzet vanaf de rechtervleugel van Joey Suk in een  keer achter de kansloze Hobie Verhulst knalde 2-1. Dat was tevens de ruststand.

Vol gas
Go Ahead Eagles begon vol gas aan de tweede helft. FC Volendam, met Henny Schilder voor de geblesseerd geraakte Schouten (gebroken neus), had zeker niet te klagen toen Sam Hendriks bij de eerste de beste aanval oog in oog met doelman Hobie Verhulst niet tot scoren wist te komen. Het zou uitstel van executie blijken. Enzo Stroo werd een vrije doortocht ontnomen. Het leverde Go Ahead Eagles een gele kaart op. Uit de vrije trap van Joey Veerman kwam de bal voor de voeten van Daan Klinkenberg, die bij de tweede paal de bal niet voldoende gang wist te geven om over de doellijn te werken. FC Volendam raakte hierna de weg volledig kwijt tegen de aandringende bezoekers.

Foto: Erik Pasman

Ongewild
Ties Evers schoot in de 55e minuut een terugspeelbal ongewild en pardoes met precisie in de uiterste hoek langs zijn eigen doelman Verhulst en kon op dat moment wel door de grond zakken, 2-2.  Uit een hoekschop van Nick Doodeman kopte Gijs Smal de bal in handen van  doelman Sonny Stevens. De wedstrijd lag op dat moment volkomen open. Maar het was bijna komisch om te zien hoe de hele verdediging meehielp aan een voorsprong van Go Ahead Eagles. Stefano Beltrame mocht de bal op rechts even voorbij het middenveld in ontvangst nemen, hij trok met de bal aan zijn voet naar het centrum Geen strobreed werd hem in de weg gelegd waarna Beltama verder oprukte en geheel ongehinderd met links kon uithalen en  zijn ploeg in de 63e minuut aan een 2-3 helpen. De thuisclub was na dit doelpunt wel bij de les en toonde een ongelooflijke veerkracht. In de 71e minuut leverde dat de gelijkmaker op.

Nick Doodeman
Nick Doodeman brak op rechts door en wist nog net voor de achterlijn de bal prima voor te zetten op Rodney Antwi, die in de 71e minuut de 3-3 in de touwen joeg. FC Volendam had vanaf dat moment de touwtjes weer strak in handen. Het was in de 85e minuut opnieuw Doodeman die aan de basis stond van een treffer, de winnende zou later blijken. Opnieuw een voorzet van zijn voet op maat en daar wist goaltjesdief Enzo Stroo wel raad mee. Hij kwam de afspraak na die schrijver dezes met hem had gemaakt om twee keer te scoren tegen Go Ahead Eagles, 4-3. In de resterende tijd hield de thuisclub het hoofd koel en gaf geen kansen meer weg. Kevin Visser werd gekozen tot Man of the Match bij de thuisclub. Vrijdag 2 februari speelt FC Volendam opnieuw een thuiswedstrijd, dan tegen kampioenskandidaat Fortuna Sittard. Aanvang 20.00 uur

FC Volendam: Hobie Verhulst, Ties Evers, Erik Schouten (46. Henny Schilder), Daan Klinkenberg, Gijs Smal, Joey Veerman, Nick Doodeman, Nick Runderkamp (62. Gerry Vlak), Enz Stroo, Kevin Visser (90. Paul Kok), Rodney Antwi

Tekst: Cor Westerveld