FC Volendam wint verdiend in Groesbeek

• zaterdag, 02 nov 2013

Opnieuw met een gehavend elftal, zonder Brandley Kuwas, Raymond Fafiani en Robert Mühren, trad FC Volendam aan in Groesbeek. De thuisclub had een bekerwedstrijd in de benen, maar bleek geenszins de wedstrijd cadeau te zullen gaan doen. Het Andere Oranje wist echter gesteund door Sinterklaas en een bus vol zwarte pieten uit Volendam, die de ploeg de hele wedstrijd luid hebben aangemoedigd.

De vierde nieuwkomer had voor FC Volendam een warme ontvangst in petto. Na een aantal kleine steekjes van FC Volendam in de beginfase liet Achilles'29 zien dat de 7-0 in Alkmaar geen gewoonte ging worden. Vanuit een gesloten verdediging werd de aanval gezocht via vooral Hendriks en Thoone. FC Volendam had enige tijd nodig om het goede antwoord hierop te vinden. Na een ruim kwartier ontsnapte het aan een achterstand, omdat Achilles'29 het niet goed afmaakte in zeer kansrijke positie. Maar ook Soufiane Laghmouchi had een prima mogelijkheid op aangeven van Ludcinio Marengo om de score te openen.Hij kopte een rebound die de keeper had losgelaten over het lege doel.  FC Volendam kwam beter in de wedstrijd. Nadat eerder twee vrije trappen niets hadden opgeleverd, deed Nick Coster het in de 28e minuut beter. Hij krulde de bal fraai in de rechterbovenhoek. Pal daarna had het gelijk kunnen worden, omdat de Volendamverdediging stond te slapen en Achilles'29 een vrije doortocht gaf. Kort voor rust kreeg FC Volendam opnieuw een prachtige mogelijkheid. Een aanval van Achilles'29 werd onderbroken en gaf FC Volendam de gelegenheid in een drie tegen twee situatie winst te boeken. Maar dat werd niet slim afgemaakt. Ludcinio Marengo gaf de bal te snel aan Damien Menzo waardoor de twee Groesbekers simpel konden ingrijpen. Met 0-1 werd derhalve de rust bereikt.

In de tweede helft gaf Achilles'29 zichzelf onvermoeibaar het gevoel, dat er echt wat te halen was tegen FC Volendam. Het werd bij vlagen op de eigen helft teruggedrongen. De eigen aanvallen waren spaarzaam, al werd er achterin weinig weg gegeven. Een keer was Thoone weg, maar het werd hem door Henny Schilder zo moeilijk gemaakt dat die kans teniet gedaan werd. Uit een corner van Tom Overtoom kwam FC Volendam tien minuten voor tijd tot een mooie kans, die de keeper over de lat tikte. Dat was de inleiding tot de 0-2. Achilles'29 kreeg de bal niet weg, Kevin Wattemaleo kwam in schietpositie, wat een schitterende goal opleverde. Het was op dat moment niet geheel volgens de veldverhouding, maar daar had FC Volendam even maling aan. Met een foutloos keepende Theo Timmermans werd de nul voor het eerst deze competitie vastgehouden. Het opportunisme van Achilles'29 kreeg geen loon naar werken.

Opstelling FC Volendam: Theo Timmermans, Gerry Koning, Henny Schilder, Erik Schouten, Nick Coster, Kevin Wattemaleo, Ludcinio Marengo, Levi Schwiebbe, Damien Menzo (90. Henk Veerman), Tom Overtoom, Soufiane Laghmouchi (86. Leon Tol).