FC Volendam wint verdiend van Sparta

• zondag, 26 jan 2014

De wedstrijd Sparta Rotterdam – FC Volendam kende vooraf een aantal ingrediënten, dat heel bepalend zou kunnen zijn voor de sfeer in de wedstrijd. Sparta Rotterdam had in de eerste wedstrijd onder oud-Volendamtrainer Gert Kruys van Willem II verloren. Door een rode kaart in die wedstrijd ontbrak topscorer Voskamp tegen FC Volendam. Afgelopen week had FC Volendam zijn meerdere moeten erkennen in een spijkerhard Telstar, wat de staf voldoende gespreksstof gaf op weg naar Het Kasteel.

FC Volendam startte op een fluwelen wolk. De keuze voor Soufiane Laghmouchi en Brandley Kuwas op de vleugels en Ludcinio Marengo als centrumspits pakte al binnen veertig seconden goed uit. Sparta Rotterdam trapte af richting de eigen harde kern, maar verspeelde de bal direct. Op rechts werd Gerry Koning weggestuurd, die een feilloze voorzet gaf op Robert Mühren. Diens kopbal verdween diagonaal achter Sinouh. Deze ervaring maakt FC Volendam direct heel zelfverzekerd, wat de hele wedstrijd terug te zien was. Op uitstekende wijze werd Sparta Rotterdam bij het eigen doel weggehouden, rekenend op de steeds aanspeelbare spitsen bij balbezit. De Rotterdammers kregen werkelijk niets aangeboden van Volendam, maar ook aan de andere kant waren de kansen schaars. De mooiste was voor Tom Overtoom, die rakelings naast schoot uit een vrije trap. Alles leek erop te wijzen dat FC Volendam met de kleine, maar verdiende voorsprong de rust zou halen. In de laatste minuten voor rust gokte Sparta erop, dat er met opportunistischer aanvalsspel meer te halen was. Dat pakte voor FC Volendam niet goed uit. Een keer liep de verdediging uit de zone en prompt was het gelijk. De klutsbal werd drie keer van richting veranderd, voordat Bilate deze achter Theo Timmermans kon duwen.

Dat gaf Sparta Rotterdam een lekker gevoel in de tweede helft. Vol overgave probeerden de Kasteelheren de voorsprong op het bord te krijgen, maar ook nu was het FC Volendam dat de score naar zich toe trok. In een uitstekende omschakeling, tien minuten na rust, werd Ludcinio Marengo op links gevonden. Hij draaide naar binnen open, zag de ongedekte korte hoek en verraste de Spartadoelman met een droge schuiver (1-2). Hierna wisselde Kruys drie spelers snel achtereen om met vier spitsen te kunnen spelen. FC Volendam raakte niet van de kook. Integendeel. In de laatste reguliere vijf minuten had eerst Damien Menzo en kort erop Ludcinio Marengo voopr de bevrijdende derde goal moeten zorgen. Beide keren stond Soufiane Laghmouchi aan de basis. De kans van Damien Menzo was voor een volstrekt leeg doel, nadat al drie eerdere pogingen teniet gedaan waren. Ook Ludcinio Marengo zal nog terugdenken aan de enorme ruimte die hij kreeg. Toen het bord met vier extra minuten verscheen, wist iedere Volendamaanhanhger dat het billenknijpen kon worden. Maar precies zoals scheidsrechter Jochem Kamphuis de rust aankondigde, terwijl FC Volendam een corner nog aan het nemen was, floot hij nu exact na 240 seconden, toen een vrije trap klaar lag. De punten waren binnen, een buit waarop helemaal niets af te dingen viel. FC Volendam speelde uitstekend.

Opstelling FC Volendam: Theo Timmermans,Gerry Koning, Henny Schilder, Erik Schouten, Nick Coster, Levi Schwiebbe, Soufiane Laghmouchi, Tom Overtoom, Brandley Kuwas (80. Damien Menzo), Robert Mühren (83. Leon Tol), Ludcinio Marengo

{foto1}