FC Volendam zakt in tweede helft snel door ijs tegen Willem II

• vrijdag, 17 feb 2012

Door Cor Westerveld (Foto's: www.fredrotgans.nl)

FC Volendam-Willem II was zeker voor de supporters van de thuisclub in de eerste helft een leuke en levendige wedstrijd om naar te kijken. De 1-0 voorsprong die FC Volendam in de 24e minuut had genomen door een subliem genomen vrije trap van Maikel van der Werff was zeker niet onverdiend; ook al vond trainer Jurgen Streppel van de bezoekers dat die voorsprong niet helemaal de krachtsverhouding weergaf van de eerste helft. Het klopt dat Willem II - met name in de eerste toen minuten ook kansen kreeg om de score te openen - maar het eerste bedrijf had FC Volendam ook met een 2-0 voorsprong kunnen afsluiten als Jack Tuyp vlak voor rust de bal uit een voorzet van Michiel Kramer langs doelman David Meul had geschoten.

{foto1}

In de eerste helft schoot Ricky Kruys de bal buiten bereik van doelman David Meul maar net naast de verkeerde kant van de paal, kopte Michiel Kramer de bal in de kruising, maar wist Meul met een prima reactie en doelpunt te voorkomen door de bal corner te tikken. Ook de gemakkelijker voetballende Kruikenstadbewoners creëerden kansen, vaak met dank aan niet kordaat ingrijpen van de FC Volendamse verdediging. Het was mede te danken aan de foutloos spelende Robbin Ruiter (Man van de wedstrijd en samen met Gerry Koning de beste speler bij de thuisclub) dat Willem II niet tot scoren kwam in de eerste helft.

{foto2}

Concurrent
Streppel zag tegenstander FC Volendam als een directe concurrent voor de play offs. De Tilburgers waren al weken zonder overwinning gebleven en de zege op FC Volendam was dan ook een welkom geschenk. Zoals zo vaak dit seizoen heeft FC Volendam grote problemen met het verdedigen van een voorsprong. Tegen Willem II was dat opnieuw een probleem. Het stond van te voren vast dat de bezoekers in de tweede helft er nog een schepje bovenop zouden gooien om zo snel mogelijk de achterstand weg te werken. Carnavalesk verdedigen van FC Volendam was er de oorzaak van dan het scorebord na tien minuten in de tweede al op 1-2 stond. Robby Haemhouts mocht geheel vrijstaand de bal aannemen en voor 1-1 tekenen en niet veel later profiteerde Virgil Misidjan van een beginnersfout van Maikel van der Werff. Streppel vond dat zijn ploeg daarna FC Volendam in de wedstrijd hield doordat het verzuimde om verder afstand te nemen. Toen de meeste spelers van FC Volendam dachten dat scheidsrechter Van Sichem het spel stil zou leggen voor behandeling van een blessure kreeg Willem II de mogelijkheid om op 3-1 te komen, maar liet die prachtige kans liggen. Daardoor bleef FC Volendam in de race voor 2-2, maar echte kansen daarop kreeg de ploeg niet.

{foto3}

Dure les
Trainer Gert Kruys stak na afloop zijn teleurstelling en boosheid niet onder stoelen of banken. Maar hij zag ook de realiteit onder ogen. Maandag wacht zijn ploeg de inhaalwedstrijd tegen BV Veendam in het Groningse. “Wij haken door de nederlaag tegen Willem II even af. Wisselvalligheid is dit seizoen ons kenmerk. Wij moeten de rug rechten voor de wedstrijd tegen BV Veendam. Ik doe dan ook een beroep op mijn spelers om maandag weer scherp te zijn. Willem II was een dure les voor ons.”  Na Veendam speelt FC Volendam nog twee uitwedstrijden, tegen Fortuna Sittard en Cambuur Leeuwarden.

{foto4}

1-0 Maikel van der Werff