FC Volendam ziet goede reeks eindigen tegen Excelsior

• vrijdag, 20 jan 2023

Het is FC Volendam niet gelukt om de goede reeks dat het heeft opgebouwd in 2023 voort te zetten. Op een steenkoude avond in Rotterdam werd er met 2 – 0 verloren van Excelsior. Een ongelukkig eigen doelpunt van Damon Mirani en een treffer van Marouan Azarkan deden de Volendammers de das om.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de ploeg uit Rotterdam. Al in de eerste minuut ontstond er een dreigende situatie voor het doel van Filip Stanković. De inzet werd geneutraliseerd door de defensie. De Volendammers lieten zich echter niet imponeren door de start en dwongen de ploeg uit Rotterdam direct terug. De beslissende pass ontbrak om in de openingsfase tot serieus gevaar te komen.

Ongelukkig op achterstand

Na achttien minuten kwam Excelsior op voorsprong. Stanković kon een hoekschop niet goed wegwerken waardoor de bal terecht kwam op het bovenlichaam van Damon Mirani, die daarmee een ongelukkige eigen treffer op zijn naam kreeg. De Wijdbroeken konden aan de slag om een vroege tegengoal te repareren.

De fase na de Rotterdamse openingstreffer had de ploeg van Wim Jonk het moeilijk. Excelsior zette de Volendammers vroeg onder druk waardoor de opbouw vroegtijdig werd verstoord. Vlak voor het sluiten van de markt ontsnapte FC Volendam aan de 2 – 0. Een voorzet vanaf de rechterkant kwam vanuit de carambole terecht voor de voeten van een aanvaller van Excelsior. Op miraculeuze wijze belandde de bal niet in het Volendamse doel en zodoende gingen de Volendammers met een 1 – 0 achterstand aan de thee.

Bedrijvige start van de tweede helft

Ook in de tweede helft was het eerste wapenfeit voor de ploeg uit Kralingen. Een fout in de opbouw leidde een kans in voor Chouhaib Driouech. Zijn schot miste echter de nauwkeurigheid om Stanković te verschalken. Direct daarna kwam de volgende serieuze mogelijkheid voor Excelsior. Reda Kharcouch werd bediend door de lucht en kon inkoppen. Zijn inzet vloog echter net naast.

Ondanks het matige begin aan de tweede helft kon FC Volendam in de 56e minuut haar eerste serieuze kans van de wedstrijd noteren. Een voorzet van Gaetano Oristanio kwam op de voeten van Bilal Ould-Chikh terecht. De buitenspeler schampte de bal in eerste instantie en zag daarna Robert Mühren een omhaal niet volledig raken waardoor de kans verdween.

FC Volendam probeerde naarmate de tweede helft vorderde meer de regie te pakken in de wedstrijd en kwam via Carel Eiting tot een serieuze mogelijkheid. De middenvelder werd door Bilal Ould-Chikh bediend, echter kon Eiting de bal met zijn mindere rechter niet voldoende richting het doel sturen.

Genadeklap

Met tien minuten spelen te gaan verdubbelde Excelsior toch de voorsprong. Peer Koopmeiners kon doorstomen via links en kon de bal terugtrekken richting de penaltystip. Marouan Azarkan had daar positie genomen en kon vrij inschieten voor de tweede Rotterdamse treffer.

Het restant van de wedstrijd verliep niet volgens Volendamse wens. Met een stand van 2 – 0 in het voordeel van de thuisploeg floot arbiter Danny Makkelie voor het einde van de wedstrijd.

Dubbel programma

De aankomende week wacht een dubbel schema voor FC Volendam. Allereerst wordt donderdagavond om 21.00 uur in Amsterdam tegen Ajax gespeeld. Drie dagen later speelt FC Volendam thuis tegen FC Groningen. Zondagmiddag wordt om 14.30 uur gefloten voor het begin van de wedstrijd.

Scoreverloop

18’ Damon Mirani (e.d.) 1 – 0
80’ Marouan Azarkan 2 – 0

Opstelling Excelsior Rotterdam: Stijn van Gassel; Siebe Horemans, Sven Nieuwpoort, Redouan El Yaakoubi, Nathan Tjoe-A-On; Julian Baas, Adrian Fein (76’ Peer Koopmeiners); Marouan Azarkan (86’ Mike van Duinen), Kenzo Goudmijn, Couhib Driouech (76’ Maxime Awoudja); Reda Kharchouch (90’ Nikolas Agrafiotis).

Opstelling FC Volendam: Filip Stanković; Brian Plat (79’ Achraf Douiri), Xavier Mbuyamba, Damon Mirani (71’ Daryl van Mieghem), Derry John Murkin; Benaissa Benamar, Florent Sanchez, Carel Eiting; Bilal Ould-Chikh (71’ Henk Veerman), Robert Mühren en Gaetano Oristanio.

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: Fred Rotgans