Filip Stanković volgt voorbeeld Oristanio met nieuwe Inter-huurdeal

• woensdag, 20 jul 2022

In navolging van Gaetano Oristanio komt ook Filip Stanković één seizoen langer uit voor FC Volendam. De twintigjarige doelman wordt tot de zomer van 2023 gehuurd van Internazionale.

De ontwikkeling van Stanković heeft in zijn eerste jaar bij FC Volendam een vlucht genomen. De doelman was in het promotieseizoen de onomstreden eerste keus onder de lat en liet geregeld een bijzonder hoog niveau zien. Stanković speelde 28 competitieduels voor Het Nieuwe Oranje. Tevens werd de doelverdediger opgeroepen voor de selectie van Jong Servië. Genoeg reden voor Internazionale om het talent met FC Volendam de Eredivisie in te laten gaan en de volgende stap te zetten in zijn ontwikkeling.

“Ik ben heel blij om nog een jaar in Volendam te blijven”, stelt Stanković. “Het is echt een privilege voor mij. Ik ben blij dat de club zo op mij durft te bouwen, dat geeft mij veel vertrouwen en ik ga mijn best doen om de mensen niet teleur te stellen. Het doel voor komend jaar is om in de Eredivisie te blijven. Ik weet dat het moeilijk wordt, maar ik ga alles geven om dit doel te bereiken.”

'Cruciale reddingen'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is verheugd langer te kunnen bouwen op de doelwachter. “Filip had op zijn zachtst gezegd een bijzondere start bij Volendam. In zijn eerste thuiswedstrijd liep hij al na tien minuten tegen een rode kaart aan en daarna kwakkelde hij met een blessure. Maar eenmaal fit heeft Filip zowel letterlijk als figuurlijk de handschoen opgepakt en iedereen weten te overtuigen van zijn kwaliteiten. Zonder een aantal cruciale reddingen van Filip was promoveren waarschijnlijk niet gelukt, dus daar zijn we hem dankbaar voor. En die dankbaarheid blijkt wederzijds, want direct na afloop van de promotiewedstrijd in Den Bosch hing hij al om onze schouders. Voor mijn gevoel hebben we toen ter plekke al met elkaar afgesproken nog een jaar door te gaan.”

De werkgever van Stanković ging mee in die wens. “Ook Inter zag dit zitten, dus dat is prettig voor alle partijen. De afgelopen tien dagen heeft Filip mee mogen draaien met de seizoensvoorbereiding van Inter. Zo houden zij ook voeling met elkaar en dit past in de sfeer van de samenwerking die gebaseerd is op wederzijds begrip en vertrouwen. Nu sluit Filip weer aan bij FC Volendam en kijken we er erg naar uit om hem door te ontwikkelen en te zien hoe hij zich gaat weren op Eredivisie niveau.”

Tekst & foto's: FC Volendam