Florian Wolf gedreven en ambitieus

• woensdag, 06 aug 2014

“In Zilveren Bottertoernooi kunnen we zien waar we staan met de A1”

Door Cor Westerveld

Zijn eigen voetbalcarrière viel al vroeg in duigen. Op 17-jarige leeftijd scheurde hij beide kruisbanden en revalideerde anderhalf jaar. “Dat hakte er enorm in. Je bent net op een leeftijd dat je het moet gaan maken als voetballer. Ik speelde in de jeugd bij SV Hoofddorp en Blauw Wit Amsterdam en zou aan de slag gaan bij BVO HFC Haarlem”, herinnert de op 10, of 6 spelende Florian Wolf zich.

In zijn revalidatieperiode kwam hij in aanraking met het trainersvak en begon hij met het volgen van trainerscursussen. Inmiddels is de 27-jarige Wolf al tien jaar trainer. Hij trainde al meerdere seizoenen A/B en C junioren in de 3e en 2e divisie Landelijk. Twee seizoenen geleden was hij hoofdtrainer van het 2e bij Topklasser VV Katwijk en assistent-trainer bij het 1e dat in dat seizoen Landskampioen van de amateurs werd. In de BVO wereld was Wolf al eerder actief bij AZ B1 als assistent-trainer, in diezelfde functie deed hij afgelopen seizoen de A1 van Sparta Rotterdam. Nu is hij de nieuwe hoofdtrainer van de A1 van FC Volendam als opvolger van de naar ZAP vertrokken Bert Blank.

Stappen
Er waren meer BVO-clubs die Wolf hadden benaderd om als hoofdtrainer aan de slag te gaan. Niet FC Volendam, want daar is hij aangesteld na een open sollicitatie. “Misha Salden (Hoofd Jeugd Opleiding, CW) deed zijn huiswerk erg goed, want zo hoorde ik later, dat er meerdere mensen gepolst zijn over mijn kwaliteiten als trainer, van oud-trainers waar ik mee samenwerkte tot aan KNVB-docenten. FC Volendam is voor mij een erg warme club, deze warmte is terug te zien aan de vrijwilligers die altijd klaar staan voor een ieder die vragen heeft, geweldig gewoon. Als je Volendam binnenkomt rijden, ademt het voetbal. Het heeft een goede profuitstraling, je merkt aan alle kanten dat het voetbal leeft in Volendam, maar daarnaast zijn er nog vele stappen die gemaakt moeten gaan worden binnen de opleiding om verder te professionaliseren. Met de A1 is nog veel winst te boeken”, geeft Florian Wolf ambitieus aan.
Ook voor zichzelf legt hij de lat altijd hoog. Op zijn zeventiende jaar wist hij al snel wat hij wilde en maakte doelstellingen voor zichzelf. Eén van die doelstellingen was om vóór zijn dertigste het diploma trainer coach 1 op zak te hebben, dit behaalde hij afgelopen seizoen. “Ik lig nu dus drie jaar voor. Ik zat op cursus met onder andere Ruud van Nistelrooy, Boudewijn Zenden en André Ooyer. Voor mijn tweeënveertigste jaar wil ik het diploma Coach Betaald Voetbal behalen en daarnaast is een doel voor de verdere toekomst in het betaalde voetbal als hoofdtrainer van een eerste elftal aan de slag te mogen.”

Testcase
Met de A1 is hij volop in training. Het Zilveren Bottertoernooi ziet hij als een mooie testcase voor de naderende competitie, waarin de eerste wedstrijd thuis is tegen het (driemaal) gepromoveerde Hollandia A1. “Op het bottertoernooi treffen we AZ, FC Utrecht en Almere City FC. AZ en FC Utrecht eindigden bij de top 5 in de eredivisie en Almere City FC zat bij ons in de competitie en eindigde als tweede achter NEC A1 dat promoveerde. Prachtig affiche dacht ik zo. Clubs als AZ en FC Utrecht hebben een nog professionelere organisatie en jeugdopleiding dan FC Volendam. Bij die clubs traint de A1 zeven keer in de week. Wij vier keer.”
Dat veel trainen niet alles zegt, bewijzen de jeugdelftallen van FC Volendam, want die spelen - uitgezonderd de A1 - allemaal op het hoogste niveau.
Met de A1 heeft Wolf al oefenwedstrijden gespeeld. Thuis werd met 4-2 gewonnen van ADO Den Haag en van eredivisionist Roda JC A1 werd met 0-2 verloren. “Uitslagen zeggen mij niet zoveel. We verloren van Roda JC, maar speelden toen wel een betere wedstrijd dan tegen ADO Den Haag en bepaalde accenten die we hebben weggezet in de aanloop naar Roda JC, kwamen er al stukken beter uit als tegen ADO Den Haag. In het bottertoernooi kunnen we meten waar we op dat moment staan ten opzichte van de top van de Eredivisie en onze concurrent in de 1e divisie.”

De A1 heeft de afgelopen twee jaar de boot naar de eredivisie in het eerste duel van de nacompetitie gemist. Door een andere opzet is er ogenschijnlijk, dit seizoen meer kans op promotie. Met 12 teams wordt een halve competitie afgewerkt en moet men bij de eerste vier eindigen wil je kans hebben op promotie. De eerste vier spelen vervolgens in een dubbele competitie met zes teams uit de eredivisie. Als FC Volendam dan niet bij de laatste 4 eindigt van de 10, komt het in de Eredivisie.

Zwaar stempel
“De nieuwe opzet lijkt kansrijker om te promoveren, maar ik zie dat toch wat anders. Teams als Feyenoord A2 en Ajax A2 kunnen wel mee promoveren naar de promotiepoule, waar dat hiervoor met de opzet van periodetitels niet kon en je dus sneller promotiekansen afdwong aangezien zowel Ajax als Feyenoord in de top 4 eindigde afgelopen seizoenen. Zo werd FC Volendam 6e in de competitie, maar wel met een periodetitel waar deze teams geen kans op maakten. Ajax en Feyenoord kunnen zelf niet promoveren, maar gaan dus wel een zware stempel drukken op de eindstand van die halve competitie, het zal een mooie strijd worden in deze topcompetitie. Ik geloof dat er een zevental teams voor de top 4 gaan strijden waarvan wij er één zijn. Het verschil zal miniem zijn, het zal op details beslist gaan worden”, besluit Wolf.

Florian Wolf: “Als je Volendam binnenkomt rijden, ademt het voetbal.”