Foppe de Haan te gast in LOVE Sport Extra

• woensdag, 06 mei 2015

Woensdag 6 mei om 18.00 uur is SC Heerenveen icoon Foppe de Haan te gast in LOVE Sport “Extra”

Foppe de Haan(71) volgde in zijn jonge jaren een opleiding tot onderwijzer aan de kweekschool. Hij voetbalde bij verschillende amateur clubs, maar ook bij Heerenveen. In de begin jaren ’70 werkte Foppe in Enschede(Glanerbrug) en werd een groot bewonderaar van het voetbal dat FC Twente speelde. Vanaf 1974 begon hij als trainer bij verschillende clubs, waaronder, opnieuw, Heerenveen waar hij vanaf 1984 tot 2004 in dienst was. De Haan was de langst zittende trainer bij de zelfde club in het betaalde voetbal, hij zat maar liefst 500 competitiewedstrijden op de bank als trainer/coach. Onder zijn bewind bereikte Heerenveen 2x de KNVB beker finale, maar jammer genoeg werd er ook 2x verloren(van Ajax en Roda JC). In 2000 kwalificeerde Heerenveen zich voor de Champions League door op een 2e plaats te eindigen in de competitie. Na het seizoen 2003-2004 kondigde Foppe de Haan zijn afscheid aan als trainer van Heerenveen. Met Jong Oranje werd Foppe 2x Europees Kampioen (in 2006 en 2007). In de zomer van 2011 werd De Haan bondscoach van Tuvalu voor 4 weken.

Foppe de Haan is getrouwd en woont in Nes (Friesland)

Om 18.30uur bellen met…Hans de Koning

Presentatie: Jack Mühren en Bert van der Poppe