Fortuna Sittard geeft FC Volendam gevoelige tik

• vrijdag, 24 feb 2012

De wedstrijden tegen Fortuna Sittard hebben altijd een veel spannender verloop dan de stand op de ranglijst doet vermoeden. Vorig seizoen waren de Limburgers niet in goeden doen, maar FC Volendam won er twee keer met het kleinst mogelijke verschil van, twee keer 2-1. Uit was die stand al na 20 minuten bereikt. Thuis werd de tegengoal van Fortuna Sittard kort voor tijd gemaakt, waardoor billenknijpen toch weer nodig was. Datzelfde gold in de laatste thuiswedstrijd. FC Volendam speelde voor rust uitstekend, nam een 3-0 voorsprong, maar toen het in de slotfase plotseling 3-2 stond, was het weer billenknijpen. Inmiddels heeft de Limburgse ploeg een nieuwe trainer, Tini Ruys, wat geen windeieren legt. De 1-4 bij Almere City FC spreekt boekdelen. Met dit in het hoofd trok FC Volendam naar Sittard.

{foto1}

In de eerste twintig minuten gebeurde er werkelijk helemaal niets. Vanaf dat moment begreep met name Fortuna Sittard dat er wel wat te halen viel. FC Volendam kwam amper over de middenlijn, probeerde het keer op keer met lange ballen, maar van enig voetbal was geen sprake. Tot de Limburgers Robbin Ruiter testten. Het publiek begon zich te roeren, maar Volendam werd ook wakker. Er kwam wat lijn in het spel, maar toch was het ook de volgende twintig minuten weinig verheffend wat de mannen lieten zien. Fortuna Sittard hield acht man rond de middencirkel dicht bijeen. FC Volendam bewoog niet, dus viel er niets te genieten. In de laatste minuten voor de rust brak de wedstrijd open. En zoals de laatste weken al vaker, FC Volendam gaf de voorzet, Fortuna Sittard maakte het dankbaar af. Pal voor de dug-out van Gert Kruys verspeelde Dominique van Dijk de bal, waardoor het veld aan de kant van Gerry Koning open lag. Er volgde een crosspass op Rowin van Zaanen, die in een keer Danny Hoesen in stelling bracht. Zijn voetbeweging was Robbin Ruiter nu wel te machtig. Vanaf de aftrap nam Fortuna meteen het initiatief. Gerry Koning zocht Maikel van der Werff, maar die kreeg twee man in zijn rug. De bal was een prooi voor Fortuna Sittard, dat Danny Hoesen opnieuw vrij voor Robbin Ruiter liet opduiken, dat was 2-0 in amper twee minuten. Verdiend? Niet qua voetbal, maar afgaand op de weinige diepgang die FC Volendam in zijn spel legde terecht. Kwalitatief stond er niet bepaald een tegenstander van het formaat-Barcelona, maar wat FC Volendam er tegenover stelde, gaf geen recht op meer.

{foto2}

De tweede helft leek hoopgevend te beginnen. Na een afgeslagen vrije trap belandde de bal bij Dominique van Dijk, die hoog voorzette. Achmed Ahahaoui kroop ertussen en kopte doeltreffend in, maar ass. scheidsrechter Slot vlagde de goal onterecht af. Vanaf de doeltrap werd Rowin van Zaanen weggestuurd. Hij koesterde de vrijheid die hij van Lorenzo Piqué kreeg en schoof de bal beheerst in het Volendam doel. In plaats van 2-1 was het binnen een minuut 3-0 en was FC Volendam uitgespeeld. De koers was gelopen. Fortuna Sittard leefde zich naar hartenlust uit. De wedstrijd werd er wel leuker op, want Fortuna Sittard wilde veel meer en begon vol op de aanval te spelen. Er kwam dus ruimte, maar bij gebrek aan geloof in eigen kunnen deed FC Volendam daar te weinig mee. Fortuna Sittard begreep dat het zich tegen dit Volendam weinig zorgen hoefde te maken. Toch kwam een kwartier voor tijd de hoopgevende goal van FC Volendam. Een vrije trap van Maikel van der Werff werd uitstekend ingekopt door Robert Mühren. Het werd nu steeds leuker om naar te kijken, niet beter. Fortuna Sittard leek er door te zitten. FC Volendam viel met vijf man aan. Het leverde in blessuretijd 3-2 op van Achmed Ahahaoui, nadat even tevoren een kansrijke kopbal van Nick Tol gekeerd was. Daar bleef het bij. Drie verliespunten de gevoelig aankwamen, zeker omdat de ploeg zichzelf volledig kon aanrekenen.

Foto's Rob Lezer.  klik op camera voor meer....

{foto3}
Foto: Ermindo Armino