Fortuna Sittard maakt het FC Volendam onnodig moeilijk (1-2)

• vrijdag, 24 sep 2010

FC Volendam snakt ernaar de kwaliteit van het elftal in een wedstrijd te kunnen tonen. Wedstrijden tegen de ondersten lijken daarvoor uiterst geschikt. In de eerste helft leek er geen vuiltje aan de lucht, maar in het tweede deel maakte Volendam het bepaald niet af. Na de midweekse bekerwedstrijden was het voor de spelers een hele klus de accu goed op te laden. Fortuna Sittard was naar Telstar geweest, waar het bekeravontuur met een 3-1 nederlaag eindigde, FC Volendam had in een benauwd laatste kwartier de 1-2 overwinning bij Hollandia over de streep gebracht. Al snel volgde Fortuna Sittard – FC Volendam. Een wedstrijd die altijd veel emotie teweeg brengt in het Limburgse. Het hondstrouwe Sittardse publiek weet het elftal altijd te motiveren. Ook nu weer.

{foto1}

Hoewel Fortuna Sittard hekkensluiter is en FC Volendam een alleszins goede seizoenstart kent, was het in de eerste helft toch weer het oude liedje. De eerste acht, negen minuten liet Volendam zien waartoe het in staat is, maar omdat geen enkele kans verzilverd werd kreeg Fortuna Sittard geloof in eigen kunnen. Er volgden tien hectische minuten. Het publiek rook de kans en de spelers stroopten de mouwen nog verder op. De 1-0 was voorspelbaar en volgde dan ook. Dat daaraan een overtreding voorafging, daaraan had scheidsrechter Bekebrede geen boodschap. Op de voorzet van rechts werd de reeds opspringende Robbin Ruiter weggezet, waardoor de bal vrijviel voor Mo Riyani die dankbaar profiteerde. Het antwoord van een wakker geschud Volendam volgde direct. Eerst was het Dominique van Dijk die een solo knap afrondde (1-1). Meteen erna werd Laszlo Zsidai in stelling gebracht door Kees Tol. Koppend maakte hij 1-2. FC Volendam had de wedstrijd bijna in dezelfde minuut in het slot kunnen gooien. Nu werd Dominique van Dijk vrijgespeeld, maar in een unieke positie schoot hij naast. Vedrvolgens Charles Dissels had voor de derde goal moeten zorgen. Op pad gestuurd en onstuitbaar passeerde hij de keeper, maar schoot te zacht in, zodat de bal op de lijn gekeerd werd. Vrij snel daarna was Dominique van Dijk er weer doorheen, werd gevloerd, maar ook nu wilde scheidsrechter Bekebrede nergens van weten. FC Volendam moest het op eigen kracht doen. Daarin was het gezien de krachtsverhoudingen, uitermate slordig. Dat gaf de laatste minuten voor rust de thuisclub weer alle gelegenheid op jacht te gaan naar de gelijkmaker. FC Volendam kreeg het ook nu weer benauwd en had dat volledig aan zichzelf te wijten.

{foto2}

In de tweede helft startte FC Volendam bepaald niet overtuigend. Wetend dat de thuisclub niet op een onoverbrugbare achterstand stond werd toch veel te laconiek gespeeld. Fortuna Sittard kreeg alle gelegenheid zich in de wedstrijd te spelen. In het eerste kwartier creëerde FC Volendam slechts een kans. Kees Tol brak door, maar zijn bal werd ternauwernood van de doellijn gehaald. Gert Kruys wond zich steeds meer op, maar veel effect in het veld had het niet. Fortuna Sittard zat ondertussen niet stil. Caracciolo mocht vrij aanleggen, maar vond Ruiter op zijn weg. FC Volendam leek het allemaal wel goed te vinden. Af en toe een schot uit de tweede lijn, dat was het . De tijd tikte langzaam weg. De Limburgers daarentegen wilden nog wel even. Terwijl de wedstrijd al lang en breed beslist had kunnen zijn, moest FC Volendam nu voor de zoveelste keer toezien dat de tegenpartij meer spanning oproept dan de meegereisde supporter lief is. De kans om eindelijk te kunnen laten zien, hoe lekker voetbal kan zijn, werd door FC Volendam niet gegrepen.

Foto's: Rob Beense
& Rob Lezer