(G)Oud Volendam deel 1: Ton Los

• dinsdag, 18 nov 2014

Op 7 december komt (G)Oud Volendam bij elkaar. Om herinneringen op te halen en te praten over het huidige FC Volendam. Natuurlijk zien ze samen de wedstrijd tegen Telstar. Eén van hen is Ton Los. In het seizoen 1963/1964 verdedigde hij driemaal het doel van het eerste elftal van FC Volendam, dat toen nog RKSV Volendam heette. Hoe kijkt hij terug?

Ondanks dat Los slechts drie keer uitkwam voor het eerste elftal van FC Volendam, bewaart hij mooie herinneringen aan die tijd. Vanuit de amateurs maakte hij rechtstreeks de stap naar de Eredivisie. Hij speelde samen met onder andere Dick Tol en Wim Kras, twee van de meest succesvolle voetballers die Volendam heeft gekend.

Daarnaast had Los een primeur: “Ik was de eerste niet-Volendammer die het eerste elftal haalde, dat is toch ontzettend leuk. De kranten stonden er vol mee, ik heb de krantenknipsels tot op de dag van vandaag bewaard.”

Waar veel mensen van buiten Volendam moeten wennen aan de cultuur van het dorp, had Los daar geen problemen mee: “Nee hoor, dat maakte mij niets uit. Ik was al drie jaar lid bij de amateurs, dus dan ken je die knapen allemaal wel.” En, vertelt hij verder: “Bovendien kwam ik de meeste jongens ook tegen bij ons in de business, wij hadden een garagebedrijf. Bij ons kwamen ze hun auto's halen.”

Diezelfde business leidde er ook toe dat hij het eerste elftal van de FC al snel weer verliet: “Op een gegeven moment moet je keuzes maken: de business of de sport. Dat was voor mij niet moeilijk hoor, het werd de business.”

Na zijn optredens tegen Go Ahead Eagles, ADO Den Haag en NAC Breda hield Los het dus voor gezien, maar nog steeds voelt hij zich verbonden met de club: “Natuurlijk ben ik de club daarna nog blijven volgen. Ik heb zelfs een tijdje een seizoenskaart gehad, nu niet meer, maar ik kom nog steeds af en toe een wedstrijd bekijken.”

Ook op 7 december tijdens FC Volendam – Telstar is Ton Los dus aanwezig. Inmiddels zijn er al bijna 50 aanmeldingen binnen voor de reünie. Oud-spelers en trainers van FC Volendam kunnen zich nog tot 30 november opgeven via cor.tol@fcvolendam.org.