(G)Oud Volendam deel 2: Dick Bond

• maandag, 24 nov 2014

Op 7 december komt (G)Oud Volendam bij elkaar. Om herinneringen op te halen en te praten over het huidige FC Volendam. Natuurlijk zien ze samen de wedstrijd tegen Telstar. Eén van hen is Dick Bond. Tussen 1962 en 1979 maakte hij maar liefst 275 keer zijn opwachting voor het Andere Oranje, tussendoor speelde hij een tijdje voor Telstar. Hoe kijkt hij terug?

Bond maakte in 1962 op achttienjarige leeftijd zijn debuut op het middenveld van – toen nog – RKSV Volendam: “Ik kon op het middenveld uit de voeten, maar ik heb ook als rechtsbuiten gespeeld. Eigenlijk kon ik op alle posities in de voorhoede wel uit de voeten”, vertelt hij.

Aan zijn jaren in dienst van de club bewaart Bond goede herinneringen: “Dat je samen in een elftal hebt gespeeld met spelers als Dick Tol en andere bekende spelers, dat is toch wel erg bijzonder. En ik speelde een paar seizoenen Eredivisie, we werden zelfs een keer zevende”, doelt Bond op het seizoen 1977-1978. Het was het eerste seizoen onder de naam FC Volendam.

Bond zou het profvoetbal eigenlijk al een jaar eerder gedag zeggen, maar de promotie naar de Eredivisie zorgde ervoor dat hij toch doorging: “Mijn afscheid stond toen eigenlijk al vast, ik wilde naar de zaterdagamateurs, maar uiteindelijk heb ik toch weer ja gezegd.”

Zijn overstap naar de zaterdagamateurs kwam er twee jaar later alsnog: “In 1979 ben ik ermee gestopt, toen ben ik naar de zaterdagamateurs gegaan. Verder heb ik het normale leven opgepakt: ik zat veel op de racefiets, ging veel schaatsen. En ik heb natuurlijk veel tijd met mijn kleinkinderen doorgebracht.” Ruim 35 jaar na zijn laatste speelminuten voor de FC, volgt Bond de club nog altijd: “Ik ga niet meer constant naar de wedstrijden, maar ik volg het allemaal nog steeds.”

Op 7 december tijdens FC Volendam – Telstar hopen wij Dick Bond weer te mogen begroeten in de Club van 200. Oud-spelers en trainers van FC Volendam kunnen zich nog tot 30 november opgeven via cor.tol@fcvolendam.org.