G-toernooi bij FC Volendam levert alleen maar winaars op

• maandag, 07 apr 2014

Door Cor Westerveld

Het Kras Stadion was zondag het domein van 9 G-teams uit Noord-Holland Het G-toernooi vond plaats in het kader van een afstudeeropdracht van CIOS-student en FC Volendam-techniektrainer van de C en D elftallen Dennis Reus. Samen met Wil Spanjer van FC Volendam had de Obdammer het G-toernooi georganiseerd. Het tweetal werd geassisteerd door spelers van C2 van FC Volendam die in dit G-toernooi leerden hoe om te gaan met mensen met een beperking. De deelnemende teams waren: HBC, HOSV, Only Friends, WMC, Berdos, Roda ’23, KGB, Zwaluwen ’30 en FC Uitgeest.

{foto2} Het team van Only Friends

{foto3} HBC Heemstede

Spelen in een echt stadion, dat was voor de G-voetball(st)ers een belevenis die ze niet snel zullen vergeten. Normaliter zouden ook hoofdcoach Hans de Koning en coördinator technische zaken Misha Salden acte de présence hebben gegeven, maar zij zaten in Barcelona en moesten dus node verstek laten gaan. Bestuurslid Cor Tol van FC Volendam verrichtte de aftrap en aanvoerder Gerry Koning van de FC reikte de prijzen uit.

{foto1} Het KGB-team met trainer Paul Wolfs (links op de voorste rij). Rechts Gerry Koning die de prijsuitreiking verrichtte. (Foto’s: Erna Apeldoorn)

Sportiviteit
De toeschouwers, onder wie veel familieleden, konden genieten van een waar doelpuntenfestijn in de zes-tegen-zes wedstrijden. Hachelijke momenten voor beide doelen, uitstekende reddingen van doelmannen, komische taferelen en (net als bij profvoetballers) fraaie doelpunten maar ook gemiste kansen. Kortom, alle ingrediënten die voetbal als kijksport leuk maken waren aanwezig. De sportiviteit vierde hoogtij. G-voetballers hebben respect hoog in het vaandel staan! Raakte een speler licht geblesseerd, dan werd de bal zonder aarzeling door de tegenpartij over de zijlijn geschoten. De EHBO hoefde overigens nauwelijks in actie te komen. Na afloop werden de handen geschud. Sport verbroedert is zeker van toepassing bij het G-voetbal. Het G-team van KGB, dat gecoacht wordt door Paul Wolfs, toonde zich superieur. Het won alle wedstrijden, inclusief de finale tegen HBC, met royale cijfers. Het leverde het team 20 vrijkaarten op voor een wedstrijd van FC Volendam. De HBC’ers kregen 20 vrijkaarten voor Uniek Volendam. De derde prijs (door spelers van FC Volendam gesigneerde bal) was voor het Hoogwoudse HOSV dat de troostfinale won van Only Friends.

{foto4} Winnaar derde prijs HOSV. Met Gerry Koning op de foto is ook een mooie herinnering voor een G-voetballer.

Cor Westerveld