Galavoorstelling van Mühren helpt Volendam aan de punten

• vrijdag, 29 okt 2021

Drie dagen na de teleurstellende nederlaag tegen FC Emmen, traden Wim Jonk en zijn mannen vrijdagavond opnieuw aan, ditmaal tegen FC Dordrecht. De Volendammers waren gebrand om de bekernederlaag om te zetten in drie punten voor de competitie. Dat was te zien, vooral Robert Mühren was op schot, hij scoorde alle vier de Volendamse doelpunten in de 4 - 2 zege.

De Volendamse elf startten niet al te best aan het duel. Er werd weinig gecreëerd en dat zorgde ervoor dat FC Dordrecht kon aanvallen. De bezoekers kregen dan ook de eerste kansen van de wedstrijd. Jacky Donkor was twee keer binnen korte tijd gevaarlijk namens de Dordtenaren. De snelle buitenspeler wist zijn pogingen echter niet om te zetten in doelpunten, beide keren vloog de bal naast het doel van Filip Stankovic. Na tien minuten kreeg FC Volendam wel de deksel op de neus. De gasten profiteerden van een Volendamse fout op het middenveld en stuurden Mathis Suray de diepte in. Oog-in-oog met Stankovic faalde Suray niet en stifte de bal in het doel.

Zoekende

De mannen van Wim Jonk zochten vervolgens een kwartier naar een oplossing om de achterstand weg te werken. Toine van Huizen ging vervolgens keihard in de fout. Hij leverde op een gevaarlijke positie de bal in bij Boy Deul, die vervolgens Robert Mühren de diepte in stuurde. De topschutter kon zo alleen op doelman Liam Bossin af en rondde vervolgens op karakteristieke wijze af. Met een gelijke stand op zak, konden de Volendammers op jacht naar de voorsprong. Gaetano Oristanio testte keeper Bossin met een indraaiende bal vanaf de rand zestien, maar de Dordtse goalie wist de bal te stoppen. De druk zou FC Dordrecht daarna te veel worden. Anouar El Azzouzi maakte een slaande beweging richting de bal, waarna deze in aanraking met zijn hand kwam. De scheids wees zonder twijfel naar de stip. De penalty was een uitgelezen taak voor topscorer Mühren, die de bal uiteraard binnenschoot. FC Volendam kon zo met 2 - 1 een voorsprong gaan rusten.

Hattrick

In de tweede helft bracht Wim Jonk een debutant in het veld. Achraf Douiri mocht invallen en kreeg direct een kans om zijn stempel te drukken op de wedstrijd. In kansrijke positie haalde de vleugelspeler uit, maar stuitte hier op de benen van Bossin. Na ruim een uur spelen kreeg FC Volendam opnieuw een strafschop. Mühren kreeg zo de uitgelezen kans om zijn hattrick te maken. Zonder enige twijfel schoot de goalgetter de bal tegen de touwen. Een loepzuivere hattrick tot gevolg. Denso Kasius ging daarna op zoek naar een treffer, na een goede actie kreeg hij de bal niet langs Bossin. De back mocht vervolgens vertrekken vanwege een tweede gele kaart. Het bracht de Volendammers echter niet in verlegenheid. Sterker nog, Mühren voegde nog een doelpunt toe aan zijn rijtje vanavond, wat hem op een kwartet aan doelpunten bracht. De schutter was op stoom, hij kreeg nog meer mogelijkheden om te scoren, maar wist een handvol nog niet te volbrengen. FC Dordrecht deed via Suray wat terug om de score op 4 - 2 te brengen. De Zuid-Hollandse visite zette in de slotfase nog aan om de aansluiting te zoeken. Zo kreeg Donkor opnieuw een kans om te scoren, maar zijn inzet verraste Stankovic niet. De Volendamse formatie werd in de absolute slotfase niet meer verrast en zo bleven de punten aan De Dijk.

FC Emmen-thuis

Volgende week komt FC Emmen opnieuw op bezoek in Volendam. Klik hier om kaarten aan te schaffen voor dit duel. De wedstrijd begint vrijdagavond om 20:00 in het Kras Stadion.

Scoreverloop:
9’ Mathis Suray 0 - 1
23’ Robert Mühren 1 - 1
43’ Robert Mühren 2 - 1
66’ Robert Mühren 3 - 1
75’ Robert Mühren 4 - 1
80’ Mathis Suray 4 - 2

Bijzonderheden:
71’ Tweede gele kaart voor Denso Kasius

Opstelling FC Volendam: Filip Stankovic, Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani (C), Dean James, Alex Plat (67’ Walid Ould-Chikh), Boy Deul (75’ Mike Eerdhuijzen), Gaetano Oristanio (57’ Calvin Twigt), Daryl van Mieghem, Robert Mühren, Ibrahim el Kadiri (57’ Achraf Douiri).

Opstelling FC Dordrecht: Liam Cathal Bossin, Lessio Miceli, Pascu, Nikolas Agrafiotis, Jurian Hobbel, Mauro Savastano, Seydine N’Diaye, Mathis Suray, Toine van Huizen (C), Anouar El Azzouzi, Jacky Donkor.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans