Gebrek aan scorend vermogen kost FC Volendam A1 punten

• zondag, 17 okt 2010

FC Volendam A1 – Fortuna Sittard A1 (1-1)

16/10 – Om niet af te haken in de strijd om de bovenste plaatsen, liet de opdracht voor de ploeg van trainer Stricker aan duidelijkheid niets te wensen over: winnen. Voor een paar spelers betekende deze wedstrijd een nieuwe kans om de trainer van hun kwaliteiten te overtuigen en te laten zien dat zij wel degelijk een basisplaats verdienen.

Volendam begon goed en kreeg al in de 7e minuut een 100%-kans om de score te openen. Op de grond liggend verlengde Bowedee Burleson de bal naar Joris Dekker. Waar Joris dit soort kansen in het vorige seizoen nog feilloos benutte, gaat het scoren hem dit seizoen een stuk moeilijker af. Alleen voor de keeper gekomen schoot hij de bal een meter over het doel. Het is tekenend voor A1 tot nog toe in deze competitie. Kansen genoeg, maar het scoren gaat uiterst moeizaam. Een snel doelpunt had tegen de Limburgers, die slechts een paar spelers herbergt met meer dan gemiddelde kwaliteit en tot nu toe nog maar 3 punten bij elkaar hadden weten te sprokkelen, ongetwijfeld tot een gemakkelijke middag geleid. Langzamerhand ontworstelden de Limburgers zich echter aan de druk van Volendam. In de 23e minuut kregen zij zelfs een prima mogelijkheid om op voorsprong te komen. Het begon bij Kevin Tano, die een speler van Fortuna Sittard niet fel genoeg attaqueerde, waardoor deze een verre diepe bal naar de rechterflank kon verzenden. Vervolgens was de omschakeling van Bowedee Burleson en Mitchell Janssen ook niet om over naar huis te schrijven. Hierdoor kwam een Fortuna-speler helemaal vrij voor keeper Brian van der Werff. Gelukkig faalde hij ook in de afwerking en bleef de brilstand vooralsnog gehandhaafd.

{foto1}

Kennelijk was scheidsrechter van ’t Hof niet erg onder de indruk van het niveau van de wedstrijd en wilde hij zichzelf daarvan onderscheiden. Hij deed dat niet alleen door heel veel kleine overtredingen toe te laten, maar ook door zijn bijzondere wijze van voortbewegen.Na een klein half uur kon er eindelijk weer een kansje voor de oranjehemden worden genoteerd. Het was Joris Dekker die vanaf links goed door Bowedee Burleson werd bediend, maar hij miste. Vlak daarna was er opnieuw een mooie aanval over links. Nu was het Bowedee zelf die in scoringspositie kwam. Zijn schot miste zodanig richting dat de bal hoog in de tribune verdween.
Fortuna Sittard wist daar weinig tot niets tegen in te brengen. Tien minuten voor rust liet Kevin Tano zich weer eens gelden. Hij passeerde zijn man en gaf de bal uitstekend voor. Eric Veerman was volledig vrijgelaten, maar zijn te zachte kopbal was een gemakkelijke prooi voor de keeper.

{foto2}

Een tactische omzetting moest in de tweede helft alsnog tot de knieval van de Limburgers leiden. Volendam was duidelijk de bovenliggende partij, maar wist in de eerste twintig minuten nauwelijks een noemenswaardige kans te creëren. Een counter van de gasten leverde hen, volledig tegen de verhouding in, in de 65e minuut een voorsprong op. Volendam probeerde van alles om weer op gelijke hoogte te komen. Thierry van der Kooye, in de ploeg gekomen voor Ralf Fenne, stond nog maar 2 minuten binnen de lijnen toen hij een haast niet te missen kans kreeg om de stand weer gelijk te trekken. Oog in oog met de keeper gekomen wist hij dit buitenkansje niet te verzilveren. Het duurde tot de 79e minuut dat de thuisploeg eindelijk langszij kwam. Een handsbal leverde een penalty op. Thierry ontfermde zich daarover. Het was kiele kiele, maar speaker Cor Tol kon de door Volendammers graag gehoorde goaltune “Ei zit erin” gelukkig toch uit de stadionluidsprekers laten schallen, 1-1 (video). Een paar minuten later kon het laatste echte wapenfeit worden opgetekend. Uit een vrije trap van aanvoerder Roy Bussman kopte Joris Dekker over.

Opnieuw dus een teleurstellend resultaat van ons team. Het gat met de koplopers bedraagt inmiddels 5 punten. A.s. zaterdag speelt FC Volendam A1 om 14.30 uur thuis voor de beker tegen Heerenveen/Emmen A1. Een goede mogelijkheid om te proberen weer in beter vaarwater te komen om van daaruit weer de goede draad in de competitie op te kunnen gaan pakken. Jullie kunnen veel beter dan de laatste weken is vertoond. Het gaat allemaal net iets te gezapig en dat moet echt anders, want anders bezorgen jullie jezelf een verloren seizoen. En dat kan niet de bedoeling zijn. Sta dus op, recht de rug, blijf positief en laat ons vanaf nu weer van jullie genieten!

Gerard Veeken

{foto3}

Foto's A1: Rob Lezer    Bestel Afdrukken

Opstelling:
Brian van der Werff, Danilo Bisecco, Ousama Akmum, Sven Talsma, Mitchell Janssen, Roy Bussman, Kevin Tano, Eric Veerman, Joris Dekker, Ralf Fenne (’66 Thierry van der Kooye), Bowedee Burleson (’76 Jasper de Bie)

{foto4}