Gehandhaafd FC Volendam en Excelsior zetten kers op Eredivisie-seizoen

• woensdag, 24 mei 2023

Het bezoek aan De Adelaarshorst in Deventer afgelopen zondag was een bijzondere voor FC Volendam. De oranjehemden verloren, maar dankzij de verliespartij van FC Emmen verzekerde het zich van nog een jaar Eredivisie. Zondag speelt de club in het oranje haar laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen een andere ploeg die zich afgelopen weekend handhaafde: Excelsior Rotterdam. De aftrap in een uitverkocht en oranjegekleurd Kras Stadion is om 14:30 uur.

Met nog één resterend duel op het programma bereidt de ploeg van Wim Jonk zich na een feestelijk weekend voor op de laatste wedstrijd van dit Eredivisie-seizoen. Excelsior Rotterdam is deze zondag de tegenstander van de Volendammers en staat met 32 punten op de vijftiende plek. Het gat met FC Volendam is één punt. De Volendammers hebben ook Fortuna Sittard op plaats dertien in het vizier. Het gat met de Limburgers is twee punten. Excelsior heeft zich na een slechte start van 2023 herpakt. In de laatste acht duels verloor het slechts twee keer. De Rotterdammers speelden gelijk tegen sc Heerenveen (0 – 0), Vitesse (0 – 0) en FC Twente (0 – 0) en wonnen daarnaast van Fortuna Sittard (3 – 0), Go Ahead Eagles (2 – 1) en SC Cambuur (4 – 1). Daarmee bewijst Excelsior een geduchte tegenstander te zijn voor FC Volendam komende zondag.

Gelijkwaardig elftal

Wat opvalt aan de selectie van Excelsior Rotterdam is dat veel spelers binnen de selectie het net vinden. De topscorer vond echter slechs vier keer het doel: Kenzo Goudmijn. Volendams topschutter Daryl van Mieghem, die eveneens uitkwam voor de club in het roodzwart, liet zevenmaal het netje bollen. Opvallend is ook dat een handjevol verdedigers van Excelsior Rotterdam de bal meermaals achter de doelman slingerden. Redouan El Yaakoubi, Siebe Horemans (beide drie goals), Nathan Tjoe-A-On, Serano Seymor en Kik Pierie (allen één treffer) zijn daardoor onmisbaar voor het team. Laatstgenoemde was medeverantwoordelijk voor de 3 - 0 overwinning van afgelopen zondag tegen Fortuna Sittard.

Historie

Zondag ontmoeten de clubs elkaar voor de 36ste keer in de geschiedenis van het betaald voetbal. Het overgrote deel van deze ontmoetingen vonden plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Een overwinning op de Rotterdamse club is daarom kort geleden. In 2020 waren Boy Deul en Martijn Kaars van onschatbare waarde bij het duel in Van Donge & De Roo Stadion: 2 – 3. Voor de laatste thuisoverwinning gaat de club al gauw terug naar de eerste termijn van oud-hoofdtrainer Hans de Koning. Op 11 november 2012 dwong de selectie van FC Volendam een 3 – 1 overwinning af. Jack Tuijp en Michiel Kramer brachten die wedstrijd de bal in het net. Vorig seizoen verliep de editie in Volendam minder voortvarend. De Kralingers wonnen met 2 – 5. Ook eerder dit seizoen gingen de punten naar de Rotterdammers: 2 – 0.

Laatste vijf edities

20-01-2023 | Excelsior – FC Volendam: 2 – 0

11-03-2022 | FC Volendam – Excelsior: 2 – 5
Robert Mühren & Boy Deul

20-09-2021 | Excelsior – FC Volendam: 1 – 1
Robert Mühren

05-02-2021 | FC Volendam – Excelsior: 0 – 2

07-12-2020 | Excelsior – FC Volendam: 2 – 3
Boy Deul (2x) & Martijn Kaars

Zo volg je het duel!

De wedstrijd FC Volendam – Excelsior Rotterdam is volledig uitverkocht. Er zijn geen kaarten meer beschikbaar voor dit laatste thuisduel. De wedstrijd is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram en op ESPN Watch. Zondagmiddag om 14:30 uur wordt er gefloten voor het begin van de eerste helft en starten de oranjehemden aan hun laatste wedstrijd van het seizoen.

Foto's: Fred Rotgans
Tekst: Douk Mirani