Geknipt - Damespraatjes, want ook moeders is fan

• maandag, 02 mrt 2009

Damespraatjes is een online vrouwenmagazine met een knipoog naar de man. Afgelopen week werd er door één van de columnisten aandacht besteed aan FC Volendam.

Al dagen was de spanning bij ons in huis te snijden. De langverwachte topper Ajax- FC Volendam stond op het programma. Tot een paar weken terug was het gehele gezin voor Ajax. Totdat Daan, onze jongste zoon, besloot het roer om te gooien en een onvoorwaardelijke liefde met FC Volendam aan te gaan. Het wekelijks wisselen van de dekbedden van Ajax en het Nederlands Elftal hoefde niet meer want Daan sliep wel onder het oranje dekbed, tenslotte de kleur van zijn nieuwe cluppie: het andere Oranje. Het sparen van Albert Heyn plaatjes kreeg een nieuwe dimensie, weg met toppertjes als Luis Suarez en Gabri, ruim baan voor nieuwe, echte Volendamse helden als Jack Tuyp en Henny Schilder.

Zondag’s was het dan zo ver, de dag van de wedstrijd. Bij het ontbijt begon het gedonder al. Bram legde Daan een slecht scenario voor: Ajax zou met 5-0 winnen. De tranen stonden nog net niet in de ogen van Daan en het mannetje startte een offensief en opperde een magere 0-1 voor Volendam. Natuurlijk werd dit met Amsterdamse bluf weggehoond door Bram en een vader die al bijna 42 jaar voor Ajax is (de held durft hij wel tegen kleine jongetjes). Zoveel geweld daar kun je als 6-jarige FC Volendam fan natuurlijk niet alleen tegenop. Dus werd er besloten, door mijzelf, dat ik vanaf dat moment ook FC Volendam fan zou zijn.

Omdat Ajax-FC Volendam een risico wedstrijd is, (de politie was bang dat Ajax supporters met palingen naar Jan Smit zouden gaan gooien) werd deze pas laat in de middag gespeeld. Dus wij gezellig aan de keukentafel met een wijntje, de kinderen aan de prik, en er werd live op teletekst ”gekeken” naar de stand. Wij opperderen nog: zullen we NOS langs de Lijn aanzetten? Nee dit was spannender.

15 Minuten later hoorden we een in euforie verkerende Daan door de huiskamer rennen. 0-1 Voor FC Volendam . De man met de echt Volendams klinkende naam: Gerson Sheotahul scoorde. Daan heeft plotsklaps al zijn schroom verloren en FC Volendam zou kampioen van de eredivisie worden. Dit feest werd bezegeld met een high five met moeders. De tegenpartij mopperde er flink op los en daar waren ook al wat waterlanders te zien. Die werden echter effectief door pa in de kiem gesmoord: Ajaxcieden zijn toch geen mietjes! Na 19 minuten was het weer raak, echter nu voor de Mokumers. Luis (spreek uit: zoals die kriebelende beestjes op je hoofd) Suarez scoort 1-1 voor Ajax. Het leek er op dat dit een prachtige stand was om de avond verder gezellig door te komen. Totdat Thomas Vermaelen in de 75e minuut 2-1 scoorde (dat het nu net een Belg moet zijn die Volendam de das om doet). Daan is in tranen en realiseert zich dan nog niet dat hij 15 minuten heeft mogen genieten van een 0-1 overwinning. De andere heren stellen zich bescheiden op en hopen stilletjes op een kampioens feestje dat er toch niet meer gaat komen……..

Simone
Voetbalmoeder