Geknipt - "Een badjas zou prachtig zijn"

• dinsdag, 03 mrt 2009

FC Volendam baart opzien in de Eredivisie. De club speelt fris en aanvallend voetbal en vecht voor wat het waard is. Toch staan de ‘Dijkbewoners’ onderaan op de ranglijst. In het bekertoernooi krijgt de ploeg wel wat het verdient. Donderdag wacht in de kwartfinale de confrontatie met Roda JC. De wedstrijd tegen NEC van afgelopen zondag is typerend voor het seizoen van FC Volendam. De ploeg van Frans Adelaar is beter en bovendien feller in de duels dan de gasten uit Nijmegen. Aan alles is te zien dat de Volendammers de laatste plaats in de Eredivisie willen afstaan aan concurrent De Graafschap.
Wanneer Melvin Platje in de tweede helft de ploeg op voorsprong schiet, barst het feest op de tribune al los. Luidruchtig trommelen de fans –want muzikaal zijn ze in Volendam- hun mannen naar voren. De kreet ‘Palingboeren’ is tot ver over het Markermeer te horen. Toch krijgt de ploeg het deksel op de neus. Diep in blessuretijd steelt NEC dankzij Milano Koenders een punt: 1-1. Volendam zit er even helemaal doorheen.

Fantaseren
Dezelfde supporters –ongeveer 100 in getal- reizen donderdag mee naar Kerkrade voor het bekertreffen met Roda JC. Voor even hoeft de club niet na te denken over de degradatiezorgen. De 'wijdbroeken' fantaseren er op los, want in het bekertoernooi lijkt er veel mogelijk. Nadat eerst VVV-Venlo met 2-3 werd uitgeschakeld, volgde een prachtige overwinning op 'grote broer' Ajax. Jack Tuyp bezorgde zijn ploeg in de verlenging een 1-0 overwinning. Nadat FC Volendam in januari ook Excelsior met een nederlaag (3-0) naar huis stuurde, mocht de ploeg zich opmaken voor het uitduel met Roda JC.

,,We hadden het slechter kunnen treffen", vindt aanvaller Rowin van Zaanen. ,,Roda JC zit niet goed in zijn vel. Wij voetballen de laatste weken daarentegen steeds beter. Aan het begin van het seizoen kwamen we weinig aan voetballen toe, nu creëren we volop kansen. Ik zie dus zeker mogelijkheden om de halve finale te bereiken. We kunnen sowieso trots zijn op wat we hebben bereikt. We hebben Ajax verslagen en staan nu in de kwartfinale. Volgens mij is het heel lang geleden dat we zo ver zijn gekomen."

Open wedstrijd
Ook Tim Bakens ziet met vertrouwen uit naar het duel in Kerkrade. ,,Ik denk dat het een leuke, open wedstrijd gaat worden. Wij hebben net als Roda JC weinig te verliezen. En stel dat we winnen. Dan zitten we bij de laatste vier en dan kun je straks zomaar in De Kuip staan met een badjas aan. Dat zou fantastisch zijn."
Toch vindt de verdediger het bekertoernooi al geslaagd. ,,De overwinning op Ajax was prachtig. Het was een bizarre wedstrijd. Normaal gesproken verliezen we negen van de tien keer. Maar deze keer wonnen we. Het feest op de Dijk ging tot diep in de nacht door. Niet voor niets spreken de mensen in Volendam van een historische wedstrijd. Laten we er daar donderdag nog maar eentje aan vastplakken. Daarna telt weer volledig de Eredivisie."