Geluk lacht MVV toe tegen FC Volendam

• vrijdag, 21 feb 2014

Geluk lacht MVV toe tegen FC Volendam

Door Cor Westerveld

Een doelpunt in blessuretijd heeft FC Volendam opgebroken tegen het vanaf de 65e minuut met tien man spelende MVV. Trainer Ron Elsen had tevreden geweest met één punt. De bal viel echter goed voor MVV en de 0-1 winst viel voor Elsen dan ook in de categorie ’geluk’. Hans de Koning vond dat FC Volendam de intentie had om te winnen en gezien het vele balbezit ook het meeste recht had op de overwinning.

De Koning wist dat het een lastige avondje zou worden tegen MVV. In de vijf voorgaande ontmoetingen had FC Volendam van de Maastrichtenaren gewonnen. De thuisclub moest het gisteravond doen zonder de geschorste Gerry Koning en Nick Coster. Beide vleugelverdedigers werden goed vervangen door respectievelijk Raoul Esseboom en Oscar Wilffert. Op het middenveld miste FC Volendam de geblesseerde Raymond Fafiani, terwijl ook Kevin Wattamaleo wegens een blessure niet inzetbaar was.

{foto1}

Sterk begin
De thuisclub kwam uitstekend uit de starblokken en MVV moest in het eerste kwartier dan ook alle zeilen bij de mast zetten om overeind te blijven. Brandley Kuwas schoot na tien minuten vanaf de rechtervleugel maar net over de deklat. Bij de enige kans die MVV in het eerste bedrijf kreeg, kwam FC Volendam goed weg. Uit een voorzet van Danny Schreurs zag Marco Ospitalieri zijn kopbal via de buitenkant van de paal naast gaan. Dankzij sterk goede reddingen van doelman Bram Castro bleef MVV op de been. Een ziedend afstandsschot van Robert Mühren in de kruising werd ternauwernood tot corner verwerkt door Castro. De door Kuwas genomen corner werd door Souffiane Laghmouchi maar net over het doel gekopt. Ook een venijnig afstandschot van Mühren leverde niet het gewenste resultaat op. Tom Overtoom had bijna succes, maar zijn schot ging net naast. Het compact spelende MVV moest het hebben van de counter. Echt gevaarlijk werden de Limburgers niet. Doelman Theo Timmermans greep enkele keren dat er wel gevaar dreigde, uitstekend in. Vlak voor rust mocht de thuisclub nog drie hoekschoppen nemen, maar ook die leverden geen doelpunten op.

{foto2}

Rood
In de tweede helft liet de thuisclub de ruim drieduizend bezoekers zien toch echt voor de drie punten te gaan. Een door Kuwas ingezette aanval bracht de bal bij Ludcinio Marengo die een strakke lage voorzet afleverde waaruit de bij de tweede paal inkomende Souffiane Laghmouchi had kunnen scoren. FC Volendam bleef pompen en MVV moest verschillende keren aan de noodrem trekken. Verdellen, die al geel had geïncasseerd van de uitstekend leidende arbiter Edwin van de Graaf, keek na een overtreding op Marengo tegen zijn twedde gele kaart aan en kon met rood vertrekken. FC Volendam slaagde er echter niet in om met een mannetje meer MVV op de knieën te krijgen. De Koning bracht Menzo in voor Laghmouchi en later Henk Veerman voor Kuwas en als extra aanvaller Gerson Sheotahul voor Tommy Overtoom. Henk Veerman leek FC Volendam op voorsprong te zetten, maar zijn schot ging via het lichaam van een MVV-verdediger corner. MVV hield de zaak dicht. In de slotfase volgde er een counter en was het Bryan Smeets die de van PSV overgenomen Belg Marco Ospitalieri alleen op doelman Timmermans afstuurde voor de winnende treffer. Daarmee kreeg MVV meer dan waarop het recht had. “Tegen Jong Twente zat het ons tegen. In blessuretijd maakten zij 1-1. En vanavond zat het ons dus een keer mee”, aldus trainer Ron Elsen.

{foto3}

{foto4}