Gerry Koning heeft vertrouwen in ’tweede helft’ van FC Volendam

• maandag, 30 dec 2013

Door Cor Westerveld

“We waren te wisselvallig. Thuis hebben we zeker te weinig punten gepakt. We hebben ook wat pech gehad, maar geluk dwing je af. Je kunt niet alles ophangen aan pech”, zegt Gerry Koning over het eerste deel van de competitie van FC Volendam.

De aanvoerder van het vlaggenschip van FC Volendam heeft echter alle vertrouwen in een goede ’tweede helft’. “Tegen Fortuna Sittard liep het in de eerste helft, toen we tegen wind hadden, niet lekker. Na het doelpunt van Brandley Kuwas begon het bij ons goed te lopen. We moeten de lijn van de tweede helft tegen Fortuna Sittard na de winterstop zien door te trekken. We hebben nog veel uitwedstrijden voor de boeg. En in uitwedstrijden hebben we dit seizoen al veel punten gepakt. We hebben ook al veel goede tegenstanders gehad.”

Laatste seizoen
Koning speelde zelf tegen Fortuna Sittard een puike partij. Hij werd gekozen tot ’man off the match’. Met zijn snelheid, ervaring en conditie zou hij nog wel een jaartje mee kunnen draaien in de Jupiler League, maar na dit seizoen zet de dan 34-jarige voetballer een punt achter zijn mooie en langdurige carrière als voetballer. “Ja, ga er maar van uit dat dit mijn laatste seizoen is”, verklapt Gerry Koning.
De op 3 januari jarige kleinzoon van de legendarische Not Koning begon in de jeugd bij RKAV Volendam en werd later overgeheveld naar de jeugdopleiding van FC Volendam. Zijn debuut in de hoofdmacht maakte hij op 2 november 1998 in de thuiswedstrijd tegen Eindhoven (3-3). Hij viel na 22 minuten in voor Ab Persijn. In 2003 promoveerde hij met FC Volendam naar de eredivisie en een jaar later vertrok hij naar Excelsior.

Heerenveen
Een seizoen later keerde hij terug op het oude nest, maar in 2006 verliet hij op opnieuw FC Volendam en kwam twee seizoenen uit voor RBC Roosendaal. Na vervolgens wederom een seizoen voor FC Volendam gespeeld te hebben droeg hij in de periode 2009-2011 het shirt van Heerenveen en keerde daarna voor de vierde keer terug naar FC Volendam. Als hij straks stopt, heeft hij er zo’n 350 wedstrijden in het betaalde voetbal opzitten.

Gerry Koning heeft er na dit en zijn laatste seizoen 16 jaar opzitten als betaald voetballer.