Gerry Vlak: 'Speciaal om voor de club uit je geboortedorp te spelen'

• vrijdag, 05 jun 2020

Gerry Vlak (24) is één van de spelers die na lange tijd afzwaait bij FC Volendam. Vlak speelde vijftien jaar in de jeugdopleiding van de club en behoorde vijf seizoenen tot de selectie van de hoofdmacht. Hij kwam in totaal tot 75 wedstrijden in het eerste elftal waarin hij drie keer wist te scoren. Hij vertrekt naar IJsselmeervogels.

Vlak kijkt met trots terug op zijn tijd in het Kras Stadion. “Het is een mooie tijd geweest. Het voelt heel speciaal dat ik heb mogen spelen voor de club uit het dorp waar ik geboren en getogen ben. Het is waar je als jochie van droomt, om te spelen voor je club.’’

Een bericht gedeeld door FC Volendam ???? (@fcvolendam_official) op

'Debuut en Oranje O20 mooiste periode'

De middenvelder beschrijft zijn mooiste periode bij FC Volendam: “Nadat ik in het seizoen 2015-2016 bij het eerste was gekomen, maakte ik heel snel mijn debuut. Kort daarna zat ik bij de voorselectie van het Nederlands elftal Onder 20. Het ging heel snel. Helaas werd ik niet geselecteerd, maar het was wel een heel mooie periode.”

Naast het voetbal rondde Vlak nog een masterstudie af. Hij gaat aan de slag als actuaris. “Het voetbal bij IJsselmeervogels kan ik dan goed combineren met het werk.” Bij de amateurs heeft hij ook meer zicht op speeltijd: “Bij FC Volendam kwam ik de laatste tijd niet veel aan spelen toe. Dat is het belangrijkste denk ik, veel spelen en dan weer veel plezier in het spel beleven.” Het gaat omschakelen worden voor Vlak. “Eigenlijk ben ik opgegroeid bij FC Volendam."

Het zal voor de oudste van de Vlak-broers apart zijn om ineens bij een andere club mee te doen. Hij koestert de banden die hij heeft door de club “We hebben een heel hechte groep gehad denk ik. Dat zie je over het algemeen niet veel bij clubs. Met een aantal jongens ben ik echt goede vrienden geworden. We spreken elkaar dan ook veel naast het veld. Dat zal ik blijven doen.”

Mocht de kans zich voordoen op een eventuele comeback in het profvoetbal sluit hij het niet uit: “Je weet nooit wat de toekomst zal gaan brengen. We gaan het zien.

Tekst: Maarten Schuijl