Go Ahead Eagles straft FC Volendamfouten hard af

• vrijdag, 15 apr 2011

FC Volendam stond voorafgaand aan deze wedstrijd twee punten voor. Bij verlies zou de positie zakken en ging Go Ahead Eagles over FC Volendam heen. Elk ander resultaat hiel;d FC Volendam in het zicht van de eerste vijf plaatsen. Het pakte na een mooie eerste helft totaal verkeerd uit.

Na de enerverende eerste helft, waarin Go Ahead Eagles wat meer aan de bal was, was de stand in evenwicht. Het zag er al snel naar uit, dat de thuisclub FC Volendam wilde overrompelen. De eerste vijf minuten moest FC Volendam ver terug om de stormloop op te vangen. Dat lukte uitstekend. Al gauw werden de bakens verzet. De eerste de beste aanval van FC Volendam was het raak. In de tiende minuut werd Jack Tuijp weggestuurd. Zijn perfecte balbehandeling, het goed wegdraaien bij zijn directe tegenstander leverden hem de ruimte op doel te kunnen schieten (1-0). Sergio Padt was niet in staat het diagonale schot in de verste hoek te keren. Het Deventer publiek ging eens goed achter de ploeg staan. Dat hielp, al had Go Ahead Eagles de hulp van FC Volendam nodig om de stand gelijk te trekken. Een kwartier lang gaf Volendam geen krimp, maar een verkeerde inspeelbal van Roy Bakkenes gaf Antonia de vrije ruimte. Hoewel hij naar de kant gedreven werd, was ook zijn schuiver (1-1) onhoudbaar voor Robbin Ruiter. Na de gelijkmaker werd Melvin Platje weer aangespeeld, maar in buitenspelpositie. De volgende aanval was wel kansrijk. Nu was het Melvin Platje die Kees Tol aanspeelde, maar zijn schot ging voorlangs. Voor Go Ahead Eagles was het toen welletjes. In de laatste tien minuten voor rust was het eenrichtingsverkeer. FC Volendam moest vol Aan de bak, waarbij vooral het gevaar van links, van Antonia, handenvol was. Met de gelijke stond mocht vooral FC Volendam tevreden zijn.

{foto1}

In de tweede helft is twintig minuten lang geen vuiltje aan de lucht. Uitstekend veldspel leverde een aantal mooie mogelijkheden op om diep te gaan, maar toen Mo Ajnane in de 65e minuut onder de bal doorkopte, kreeg Antonia vrij baan. De bal kwam bij de tweede paal, waar geen gevaar leek, totdat de net ingevallen Pedro toch de punt van zijn schoen erachter kreeg (2-1) en Robbin Ruiter verraste. Vanaf de aftrap was het onbegrijpelijk meteen weer raak. Dwars door het Volendamhart mocht opnieuw Pedro aanleggen wat betekende, geflatteerd, maar het telde wel (3-1). Toch ging FC Volendam niet bij de pakken neerzitten. Mo Ajnane legde een vrije trap op het hoofd van Melvin Platje, maar deze kopte naast. De rug gerecht en de a-junior Kevin Tano werd als debutant ingebracht voor Kees Tol. Melvin Platje mocht alleen op de keeper afgaan en scoorde 3-2, maar weer vanaf de aftrap was het Pedro die mocht scoren: 4-2. Tien minuten voor tijd draaide Jack Tuijp zich vrij, maar juist toen hij wilde afdrukken, zat er toch weer een Deventer voet tussen. Er was nog niets verloren in deze zeer open wedstrijd van twee volop aanvallende ploegen. In de blessuretijd mocht hij alsnog zijn doelpuntje (4-3) meepikken. Maar verder kwam FC Volendam toch niet.

Foto's © Rob Lezer

klik op de link's hierboven