God zegene de greep bezorgt FC Volendam winst in knotsgek duel

• dinsdag, 23 feb 2021

Het was alweer enige tijd geleden, om precies te zijn zeventien dagen, dat er een wedstrijd op het programma stond. Na deze weken zonder voetbal werd op deze dinsdagavond om 18:45 uur de bal aan het rollen gebracht in het Kras Stadion, met Jong Ajax als tegenstander. Waar de eerste helft nog een tactisch schaakspel was, brak de wedstrijd in de tweede helft open. Jong Ajax dacht met de punten naar Amsterdam terug te keren maar in de absolute slotfase wist FC Volendam de winst alsnog te pakken: 3-2.

De wedstrijd van vanavond betekende het basisdebuut van middenvelder Calvin Twigt. Trainer Wim Jonk ruimde voor hem een basisplaats in, ten koste van de niet geheel fitte Francesco Antonucci. In het hart van de defensie maakte Marco Tol plaats voor Brian Plat. FC Volendam kwam sterk uit de startblokken. Zo was het Martijn Kaars die in de beginfase tweemaal gevaarlijk richting het doel van doelman Dominik Kotarski stoomde. Kort daarna was het Ibrahim El Kadiri die tot twee keer toe vanaf links naar binnen trok. Zijn schoten zeilden echter naast.

Tactisch schaakspel

Het restant van de eerste helft ontpopte zich tot een tactisch schaakspel tussen beide teams. Beide teams hielden elkaar goed onder controle. Desondanks ontstonden er hier en daar tóch enkele kansen. Rond het half uur was Kaars die kon inkoppen. Hij kopte de bal echter terug naar de eerste paal, maar zag geen ploeggenoot die de bal kon binnenlopen. Hier opvolgend was Jurgen Ekkelenkamp zeer dreigend. Het was echter Micky van de Ven die zich in het baan van het schot gooide.

Op slag van rust was FC Volendam alsnog dichtbij de openingstreffer. Een scrimmage voor het doel van Kotarski leverden kansen op voor Kaars en Samuele Mulattieri. Bij deze laatste poging zette de Italiaan heel handig zijn voet tegen de bal waardoor de bal van richting veranderd werd.

Jong Ajax sterk uit de kleedkamer

De openingsfase van de tweede helft was voor de gasten uit Amsterdam. De talenten van Jong Ajax opende deze tweede helft furieus met kansen voor Ekkelenkamp, Enric Llansana en Quinten Timber. Zij vonden allen de sterk keepende Joey Roggeveen op hun pad. Op het uur werd Jong Ajax beloond. Na een goede dribbel van Sontje Hansen trof Naci Ünüvar doel met een fraai schot.

Tien minuten later verdubbelde Jong Ajax de marge. Dit keer was het Kian Fitz-Jim die de bal achter Roggeveen wist te plaatsen, na een zeer knappe aanval. Als reactie hierop besloot trainer Wim Jonk aanvallend te wisselen. Zo werden Darius Johnson en Giannis Iatroudis binnen de lijnen gebracht, waar eerder al Francesco Antonucci en Zakaria El Azzouzi ingebracht werden.

Krankzinnige comeback

Laatgenoemde zou even later het goudhaantje blijken. In de absolute slotfase wist FC Volendam alsnog de winst, op wonderbaarlijke wijze, naar zich toe te trekken. Het was echter eerst Roggeveen die zijn ploeg in de wedstrijd hield met geweldige reddingen. In de laatste vijf minuten van de reguliere speeltijd werd de comeback gestart. Een voorzet van Antonucci werd met het hoofd verlengd door Johnson. Bij de tweede paal gleed de geheel vrijstaande El Azzouzi de aansluitingstreffer binnen: 1-2.

Niet veel later, in de vierde minuut van de blessuretijd, ontstond er een scrimmage voor het doel van Kotarski. De bal belandde voor de voeten van Mulattieri. Hij aarzelde niet en schoot de bal hard en hoog binnen: 2-2. Dit bleek echter niet het laatste wapenfeit te zijn. Direct vanaf de aftrap zetten El Azzouzi en Iatroudis druk op de defensie van Jong Ajax. Door dit felle druk zetten ging de defensie van Jong Ajax in de fout. De bal werd in de voeten geschoven van El Azzouzi. Hij snelde op Kotarski af en schoot laag in de hoek de winnende treffer binnen: 3-2. Scheidsrechter Gansner blies direct na het doelpunt af waarna de Volendammers uitzinnig van vreugde in elkaars armen sprongen.

Zaterdagmiddag naar Eindhoven

Aanstaande zaterdag treedt FC Volendam opnieuw aan. Ditmaal gaat het richting Eindhoven voor de uitwedstrijd tegen FC Eindhoven. De wedstrijd begint om 14:00 uur en wordt live uitgezonden op ESPN.

Scoreverloop
59' Naci Ünüvar 0 - 1
70' Kian Fitz-Jim 0 - 2
84’ Zakaria El Azzouzi 1 - 2
90+4’ Samuele Mulattieri 2 - 2
90+5 Zakaria El Azzouzi 3 - 2

Opstelling FC Volendam
Joey Roggeveen; Denso Kasius (66' Marco Tol), Brian Plat, Micky van de Ven, Derry John Murkin; Boy Deul, Alex Plat (77' Darius Johnson), Calvin Twigt; Martijn Kaars (66' Zakaria El Azzouzi) , Samuele Mulattieri, Ibrahim El Kadiri (77' Giannis Iatroudis).

Opstelling Jong Ajax
Dominik Kotarski; Quinten Timber, Enric Llansana, Neraysho Kasanwirjo Youri Baas (90+3’ Nordin Musampa); Youri Regeer, Jurgen Ekkelenkamp (66' Kian Fitz-Jim), Kenneth Taylor; Sontje Hansen (83’ Gibson Yah), Lassina Traoré (66' Christian Rasmussen), Naci Ünüvar (66’ Ar’jany Martha).