Goed gevoel overheerst bij hoofdrolspelers na Eredivisie-comeback

• zondag, 07 aug 2022

FC Volendam knokte zich zondagmiddag naar een punt op bezoek bij FC Groningen. Een 2 – 0 achterstand werd omgedraaid naar een 2 – 2 gelijkspel, dankzij doelpunten van Daryl van Mieghem en Benaissa Benamar. Een tevreden gevoel overheerste bij hoofdrolspelers van de zondagmiddag in Groningen Van Mieghem, Billy van Duijl en Derry John Murkin.

Volendammer Van Duijl begon in de basis in Groningen. Zijn Eredivisie-debuut, dat hem een van de jongste debutanten ooit maakt, gaf een bijzonder gevoel. “Het is een groot stadion, mooi stadion. Toen we het veld opliepen had ik kippenvel. Echte wedstrijdspanning had ik niet, het was genieten van het moment. Het is echt heel mooi om met FC Volendam in de Eredivisie te spelen, het gevoel is moeilijk uit te leggen. Het overtreft mijn droom.”

De nog maar 16-jarige Van Duijl had genoeg mensen die, zowel in het stadion als op afstand, met hem meeleefden. “Mijn vrienden hebben op Chersonissos met z’n allen meegekeken. Ze wilden per se kijken. Mijn moeder zat waarschijnlijk te huilen op de tribune. Ze heeft heel erg last van spanning en durft dan niet te kijken.”

Wennen aan de VAR

Daryl van Mieghem scoorde het eerste Eredivisie-doelpunt bij de terugkeer van FC Volendam. De buitenspeler maakte de 2 - 1 in Groningen. “Hier hebben we vorig jaar het hele jaar voor gewerkt. Je speelt tegen hele goede ploegen. Dit moet vertrouwen voor ons geven. Het is schitterend hoeveel mensen hier vandaag om 12.15 uur in Groningen waren, ook uit Volendam.”

De 2 – 2 werd na ingrijpen van de VAR goedgekeurd. Dat gebeurde overigens wel pas na een minuut wachten. Van Mieghem gaf de assist en was overtuigd van een geldige treffer. “Ik snap dat de assistent-scheidsrechter vertrouwt op de VAR. Maar ik wist zeker dat het een doelpunt was. Hier moeten we wel aan wennen, want dit hadden we de afgelopen jaren niet. Het haalt iets van de vreugde weg, maar uiteindelijk is het nu in ons voordeel.”

‘Een jongensdroom’

Linksback Derry John Murkin was bij zijn Eredivisiedebuut gelijk goed voor de assist bij de 2 – 1. “Het is iets speciaals. Voor mij de eerste keer. Een jongensdroom. Als je een klein kind bent hoop je hier te spelen. Uiteindelijk is het wel gewoon weer voetbal. Je speelt tegen betere clubs, grotere stadions. Fantastisch.”

De Engelsman vervolgt: “Ik hoop op een vol stadion volgende week en dat we negentig minutenlang alleen onze fans horen”, zegt Murkin over het eerste thuisduel van volgende week zondag tegen NEC. “Het Eredivisie-gevoel zet ons extra op scherp, maar uiteindelijk is het wel weer een voetbalwedstrijd. De strijd van vandaag moeten we vasthouden. Dan wordt het een mooi seizoen.”