Grote chaos door fietsen bij de ingang van het Kras Stadion

• maandag, 26 okt 2015

Jongstleden vrijdag ontstond er voor het stadionhek aan de Eikenlaan een grote chaos van fietsen en scooters doordat de supporters hun rijwiel niet meer binnen de stadionhekken mochten plaatsen.

In overleg met gemeente, politie en brandweer heeft FC Volendam afgesproken dat de fietsen en scooters voor elke wedstrijd van FC Volendam uit veiligheidsoverwegingen op het schoolplein van de Vincentiusschool moesten worden neergezet. Daar was een door twee man bewaakte fietsenstalling ingericht waar men gratis het rijwiel kon plaatsen. Doordat tot op heden de fietsen overal binnen de stadionhekken werden geplaatst kon de veiligheid van het publiek niet meer worden gegarandeerd. De aanrijroutes van de hulpdiensten en zelfs de stelplaats van de brandweerauto werden geblokkeerd door de rijwielen. Ook stonden er overal fietsen tussen geparkeerde auto’s met als gevolg schade aan auto’s en fietsen. Om deze redenen is op wedstrijddagen ook het bruggetje naar de Pegasusstraat vanaf 18.00 uur voor fietsers afgesloten. Voetgangers zonder fiets wordt hier wel doorgang verleend.

FC Volendam heeft voorafgaand aan de wedstrijd FC Volendam – FC Emmen een bericht op de eigen website geplaatst en is iedereen zoveel mogelijk vooraf op de hoogte gesteld. Ook hingen bij de diverse hekken grote aanplakbiljetten om de fietsers duidelijk te maken waar men de fiets kon stallen. De verkeersbegeleider die speciaal helemaal in en fluorescerend geel tenue was gestoken en in eerste instantie iedereen vriendelijk doch dringend verzocht om naar het Vincentiusschoolplein te gaan, kreeg echter heel veel kwaaie woorden en zelfs bedreigingen over zich heen.

Voor velen was het moeten lopen van 50 - 100 meter naar het schoolplein en vandaar naar de tribune blijkbaar te veel moeite en dus werden de fietsen her en der neergezet met als gevolg dat er op een gegeven moment niemand meer door heen kwam en de chaos al groter werd. Ook hebben er auto’s schade opgelopen door omvallende fietsen en was er natuurlijk veel overlast voor de mensen die aan de Eikenlaan en Meidoornstraat wonen.

Bestuur en directie van FC Volendam zijn dan ook zeer ongelukkig met deze gang van zaken en vragen zich af waarom men niet gewoon aan de aanwijzingen gehoor heeft gegeven en de rijwielen netjes op het schoolplein heeft neergezet. Mogelijk is FC Volendam vooraf niet duidelijk genoeg geweest, maar dan nog geeft het geen pas om op een dergelijke manier op een nieuwe regel te reageren. In geen enkel betaald voetbal stadion is het toegestaan om op wedstrijddagen de fietsen binnen de stadionhekken te plaatsen en vanaf heden dus ook niet meer bij FC Volendam. FC Volendam doet dit niet om dwars te zijn of lastig te doen tegen haar supporters maar UITSLUITEND om ieders veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen

VANAF HEDEN MOGEN DE FIETSEN EN SCOOTERS VAN SUPPORTERS DUS NOG UITSLUITEND OP HET VINCENTIUSSCHOOLPLEIN GEPLAATST WORDEN. DAAR STAAN ZE BEWAAKT. EEN KLEINE MOEITE! BEDANKT VOOR UW MEDEWERKING!