Jong FC Volendam dichtbij overwinning op koploper

• zaterdag, 02 nov 2019

Het klopt dat Jong FC Volendam geen honderden toeschouwers meeneemt, maar daarin zijn we niet de enige. Het gaat toch ook niet om wie er achter het hek staan, maar wat de spelers op het veld laten zien? Nou ook zaterdag hebben de mannen van Smit en Plat laten zien dat het meer dan de moeite waard is om te komen kijken bij de wedstrijden van Jong FC Volendam. Zaterdag leek de ploeg op weg naar een overwinning op de koploper, maar helaas werd het in de extra tijd alsnog 3-3.

Door blessures en ook dat het eerste maandag met verse wissels het tegen Jong Ajax op wil nemen waren er een aantal spelers niet beschikbaar. Gelukkig is de selectie nog steeds breed genoeg om dit op te vangen, al was rechts achter Jay Kruiver wel doorgeschoven uit de Onder 19. Maar hij heeft de laatste weken van het kampioensjaar regelmatig gespeeld, dus die is het al wel gewend. Toch was het een grote verrassing dat na een minuut of drie er 0-1 op het scorebord kwam. Max Veerman had een mooie pass op Roy Tol die op rechts richting doel sprintte. Hij krulde de bal keurig over de doelman het doel in. Daarna bewees Barry Lauwers diverse malen een keeper met veel potentie te zijn. Binnen een minuut bracht hij redding op prima inzetten van eerst Maikel de Harder en vervolgens Jeffrey Buitenhuis. Even later was het wel raak. De bal werd kwam hoog de zestien in en vanaf de rand van het doelgebied haalde Danny van den Meiracker meteen uit: 1-1. Een mooie goal van de topscorer van de vogels. Maar Volendam ging goed om met deze tegenslag. Max Veerman zag een schot weggestompt worden door de doelman en even later werd een inzet van Ibrahim el Kadiri geblokt door een verdediger. Daarna was het weer de beurt aan Barry Lauwers. Hij maakte de kansen van de thuisploeg onschadelijk en zo leken we richting een 1-1 ruststand te gaan. Een mislukte pass van Max Veerman werd onderschept door Sanny Monteiro, maar die verspeelde de bal aan de goed ingelopen Victor van Montfort. Hij ging door en wipte de bal over de uitgekomen doelman heen: 1-2. Maar ook dit zou niet de ruststand worden. Aanvoerder Gwaeron Stout bepaalde die met een schot vanaf de rand van de zestien op 2-2.

Kort na de rust, waarin Brian Plat werd vervangen door Dean James, maakte de tot dusver voortreffelijke doelman Barry Lauwers toch een flinke fout. Hij ging volledig onder de bal door en Danny van den Meiracker scoorde. Echter zag de assistent scheidsrechter het goed en stak zijn vlag omhoog vanwege buitenspel. Lauwers leek wakker geschud, want nog geen vijf minuten later voorkwam hij met een voortreffelijke redding dat de thuisploeg op voorsprong kwam. Na een kwartier kwam Jong FC Volendam er ook weer wat vaker gevaarlijk uit. Ibrahim el Kadiri zag eerst een inzet door de doelman uit het doel getikt worden, waarna hij even later net naast de kruising mikte. Geen goals, maar ook een aantrekkelijke tweede helft. Toch kwamen de goals nog. Met nog iets meer dan vijf minuten op de klok speelde Max Veerman de bal op Victor van Montfort. Hij mocht recht door het midden de zestien in en zette met zijn tweede van de dag Jong FC Volendam op 2-3. Na 90 minuten ging het bord met drie omhoog en kort daarna sloeg het noodlot toe. Een diepe bal op Ahmed El Azzouti die oog in oog met Barry Lauwers kwam. De Volendam doelman kon bijna niet anders en liep de vogels aanvaller omver. Scheidsrechter Hensgens kon niet anders dan een strafschop geven. Lauwers kwam er af met geel en mocht dus onder de lat blijven. Hij dook naar links op de inzet van Danny van den Meiracker, maar die schoot recht door het midden: 3-3. Er kwam nog een bonus extra minuut bij waarin de thuisploeg nog alles op alles zette om de winst te pakken, maar het de stand bleef ongewijzigd. Ondanks de late 3-3 mag Jong FC Volendam met opgeheven hoofd terugkijken op deze wedstrijd. We staan iets vaster op de laatste plaats, maar we weten dat er meer in zit. Nog 24 wedstrijden, onze tijd komt nog! Volgende week spelen we om 15:00 uur thuis tegen Kozakken Boys met onder andere Kay Tejan in de gelederen.

Scoreverloop:
4' - Roy Tol 0-1
18' - Danny van den Meiracker 1-1
41' - Victor van Montfort 1-2
42' - Gwaeron Stout 2-2
84' - Victor van Montfort 2-3
90+2' - Danny van den Meiracker (strafschop) 3-3

Opstelling IJsselmeervogels:
Jamie Schaap, Sanny Monteiro, Jeffrey Buitenhuis, Gillian Jistiana, Mike van de Laar, Danny van den Meiracker, Ahmed El Azzouti, Robbert Olijfveld (46. Eef van Riel), Gwaeron Stout (85. Yannick Cortie), Maikel de Harder (83. Quincy Veenhof), Marciano van Leijenhorst

Opstelling Jong FC Volendam:
Barry Lauwers, Jay Kruiver, Brian Plat (46. Dean James), Sjors Kramer, Darryl Baly, Samir Ben Sallam (61. Taye Lee), Roy Tol, Kevin van Gasteren, Victor van Montfort (85. Dyllandro Panka), Max Veerman, Ibrahim el Kadiri

Scheidsrechter: