Handvol contracten niet verlengd; gesprekken met keepers en Jim Beers

• donderdag, 01 apr 2021

FC Volendam heeft de afgelopen periode gebruikt om gesprekken te voeren met de spelers die in het bezit zijn van een contract dat komende zomer afloopt. Volgens CAO-verplichtingen heeft de club richting deze spelers vóór 1 april duidelijkheid gegeven over de toekomst. Een overzicht.

De contracten van Mohamed Betti en Darryl Baly lopen komende zomer af en worden niet verlengd. Verder wordt de optie in het aflopende contract van Zakaria El Azzouzi niet gelicht en heeft Marco Tol een mogelijkheid tot verlenging voorlopig naast zich neergelegd.

Ook doelmannen Joey Roggeveen, Barry Lauwers en Nordin Bakker beschikken over een aflopende verbintenis. FC Volendam heeft de contracten van het trio opgezegd en maakt geen gebruik van de verlengoptie in de de verbintenis van Bakker. De komende periode wordt gebruikt om met hen verder te praten over de toekomst. Ook met Jim Beers (foto hierboven), die vorige maand tegen FC Den Bosch zijn debuut maakte in de hoofdmacht, worden gesprekken gevoerd voor een langer verblijf.

'Keuze vanuit perspectief'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen licht de situatie toe. “In deze periode moeten knopen worden doorgehakt over de toekomst van diverse spelers. Dat zijn moeilijke beslissingen, zeker in deze tijd waarin de effecten van COVID leiden tot extra onzekerheden. Darryl is al wat langer uit beeld, maar Mo en Zakaria leveren tot op de dag van vandaag een belangrijke bijdrage aan ons eerste elftal. De keuze die wij nu maken komt voort uit onze analyse van het perspectief voor volgend seizoen.”

Van Leeuwen benadrukt dat het keepersdossier een zware bevalling was. “Wat de keepers betreft, dat was een heel lastige afweging omdat Joey en Nordin elkaar in onze ogen niet veel ontlopen en ook allebei nog volop in ontwikkeling zijn. Maar in algemene zin vragen wij volgend seizoen wel meer stabiele prestaties van onze keepers. We denken dat het goed zou zijn als hier ook nieuwe concurrentie ontstaat, met een keeper van buiten. Daarom zullen we zoals het er nu naar uitziet van één van de twee afscheid nemen. Wij hebben een voorkeur uitgesproken voor Joey, dus we gaan nu eerst met hem in gesprek. Barry heeft als keeper van Jong FC Volendam een vreemd seizoen gehad door het gebrek aan wedstrijden, maar hij heeft zich prima ontwikkeld en ook met hem praten we verder over een langer verblijf.”

Jong FC Volendam

Ook bij de selectie van Jong FC Volendam vinden er richting het volgende seizoen mutaties plaats. De contracten van Roy Tol (foto onder) en Max Veerman zijn opgezegd. Tevens wordt afscheid genomen van Amoah Foah-Sam. De optie in het contract van Mink Peeters is niet gelicht. De aanvaller krijgt de gelegenheid om zijn herstel te vervolgen bij FC Volendam, waarna er in de toekomst gekeken gaat worden naar het perspectief.

Ook Sam Lautenschutz, Mitch van Kempen en Andrei Vossen maken volgend seizoen geen deel uit van het Volendamse beloftenteam. Met het trio worden, in samenwerking met RKAV Volendam, gesprekken gevoerd voor een mogelijke ‘Challenge status’. Dit principe wordt ook gehanteerd in de jeugdopleiding, waar talentvolle spelers van RKAV Volendam via het Challenge team-traject gedeeltelijk mee blijven trainen bij FC Volendam en zodoende op de radar blijven.

'Profiteren van topsportomgeving'

"Sam, Mitch en Andrei zijn stuk voor stuk prima spelers die hier ook al jarenlang meelopen", vervolgt Van Leeuwen. "Dat wij toch deze keuze maken is wederom een kwestie van perspectief. De concurrentie is fors bij Jong FC Volendam en voor hun ontwikkeling achten wij het cruciaal dat zij wedstrijden gaan spelen. We hebben Sam, Mitch en Andrei daarom aangeboden het zogenoemde Challenge team-traject te volgen, waarin ze bij RKAV Volendam hun wedstrijden kunnen spelen maar tegelijk een groot deel van de week blijven meetrainen met Jong FC Volendam. Zo profiteren zij nog steeds van onze topsportomgeving en krijgen daarnaast het wedstrijdpodium. Na het volgende seizoen kunnen we met elkaar evalueren of een terugkeer toch wenselijk is. Uiteraard is de keuze aan hen. Ook de speler en RKAV Volendam moeten nog met elkaar in gesprek. Maar wij als FC Volendam vinden dit een interessant alternatief.”