Helmond Sport belangrijke uitdager in strijd om play-offs

• vrijdag, 09 apr 2021

Waar FC Volendam maandagmiddag met 2-0 verloor van TOP Oss, deed mede-periodekoploper Helmond Sport betere zaken met een 1-1 gelijkspel tegen Jong Ajax. De Helmonders vormen een bedreiging voor FC Volendam en Roda JC, want met een eventuele periodetitel van de Brabanders geeft een achtste positie op de ranglijst geen recht meer op nacompetitie. Een belangrijk duel dus, komende vrijdag. Er wordt afgetrapt om 20.00 uur en het duel is onder andere te volgen via het schakelprogramma van ESPN.

De mannen van Wil Boessen staan momenteel negende op de ranglijst en zijn bezig aan een sterke serie. De laatste vier duel zijn de Helmonders ongeslagen. Er werd gewonnen van Jong FC Utrecht (2-1), Excelsior (0-3) en Jong AZ (2-0) en zogezegd gelijkgespeeld bij Jong Ajax. Daarmee voeren zij, samen met Jong PSV, de vierde perioderanglijst aan. Dit is een interessant gegeven, want mocht een ploeg buiten de top 8 de periodetitel winnen, dan geeft niet plaats acht, maar plek zeven pas recht op deelname aan de play-offs. Die stek wordt op dit moment bezet door FC Volendam, maar Roda JC hijgt in de nek met een achterstand van één punt (en een duel minder gespeeld).

De Helmonders hebben in Lance Duijvestijn hun talisman gevonden dit seizoen. De centrale middenvelder was al goed voor tien goals en was daarbij drie keer goed voor een assist. Guus Joppen speelde voor de Brabanders de meeste wedstrijden in het betaalde voetbal. Ruim 400 duels heeft de Eindhovense verdediger achter zijn naam staan. Daarnaast hebben ze in Boessen een ervaren man aan het roer. Hij coachte onder meer al bij VVV-Venlo, Fortuna Sittard, FC Den Bosch en TOP Oss. Bij FC Volendam heeft Kevin Visser een verleden in Helmond.

Sterke thuisbalans

FC Volendam ontmoette Helmond Sport al 41 keer eerder op Keuken Kampioen Divisie niveau. Negentien keer kwamen de Volendammers als winnaar uit de strijd. Het laatst gespeelde duel was eerder dit seizoen in De Braak. De mannen van Wim Jonk wonnen er net voor het sluiten van de markt door een doelpunt van Nick Doodeman.

FC Volendam won in het seizoen ervoor de thuiswedstrijd met 2-1. In dat duel was Guus Joppen trefzeker in eigen doel voor FC Volendam en scoorde Franco Antonucci ook een doelpunt. Sowieso kunnen de Volendammers rekenen op een sterke thuisbalans. Van de afgelopen zes edities won FC Volendam er vijf en werd het één keer gelijk.

Laatste vijf wedstrijden

18-09-2020 | Helmond Sport - FC Volendam: 0 - 1
Nick Doodeman

31-01-2020 | FC Volendam - Helmond Sport: 2 - 1
Guus Joppen (e.d.) en Franco Antonucci

09-08-2019 | Helmond Sport - FC Volendam: 1 - 1
Jari Vlak

15-02-2019 | FC Volendam - Helmond Sport: 1 - 0
Kevin Visser

28-09-2018 | Helmond Sport - FC Volendam: 2 - 2
Enzo Stroo en Martijn Kaars

Twitter, Insta Story & Radio

FC Volendam - Helmond Sport is te volgen via het schakelprogramma van ESPN, het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #volhel. De aftrap is vrijdagavond om 20:00 uur.