Helmond Sport geen partij voor FC Volendam

• vrijdag, 09 dec 2011

Jack Tuyp weer trefzeker

Door Cor Westerveld

In de thuiswedstrijden tegen Fortuna Sittard (3-2), AGOVV (6-1), Telstar (4-1) en BV Veendam (3-2) werd het thuislegioen verwend met doelpunten en ook gisteravond tegen Helmond Sport scoorde FC Volendam weer drie treffers. Met de einduitslag van 3-1 mocht Helmond Sport de handen meer dan dichtknijpen. Trainer Gert Kruys bracht na afloop even in herinnering dat in de laatste vijf thuiswedstrijden 19 doelpunten werden gescoord. Hij zei te hopen dat meer mensen de weg naar het KRAS –Stadion zullen weten te vinden.

En dat was niet misplaatst want het was voor de toeschouwers ook gisteravond een leuke wedstrijd om naar te kijken. De Brabanders, kampend met personele problemen door schorsingen en blessures, waren geen partij voor de bij vlagen subliem spelende thuisclub. Kruys bracht een offensief ingesteld team binnen de lijnen met de viermansvoorhoede Jack Tuijp, Achmed Ahahaoui, Robert Mühren en de van een schorsing teruggekeerde Dominique van Dijk. De veelvuldig opkomende vleugelverdedigers Gerry Koning en Rok Roy zorgden voor extra druk van achteruit. Op het middenveld strooide Olaf Lindenbergh met prima passjes en droeg de hardwerkende Roy Bakkenes ook zijn steentje bij.

{foto1}

Tegenslagen
Kruys was tevreden na afloop over de inzet en het spel van zijn spelers. “We gaan thuis steeds beter voetballen. Met tegenslagen kunnen we ook steeds beter omgaan.” Van een lichte trauma na de misstap vorige week tegen Almere City FC was geen sprake. Van meet af aan nam FC Volendam het initiatief. Doelman Robbin Ruiter had een rustige avond. Hij moest een paar cornerballen uit de lucht plukken en een keer de gang naar het net maken om de bal te pakken na het tegendoelpunt –uit een vrije trap – van Jop van der Linden. Verder kwamen de bezoekers er niet aan te pas, want het was FC Volendam dat het spel dicteerde.

Binnen twintig minuten stond de thuisclub al op een comfortabele 2-0 voorsprong. Robert Muhren, die als rechtsbuiten aan de bak mocht, gaf de bal voor aan Jack Tuyp die op zijn beurt Ahahaoui in de gelegenheid stelde om de bal subtiel vlak langs de binnenkant van de paal in te schieten, 1-0. Roy Bakkenes schoot hierna tegen de lat; de terugspringende bal kwam voor de voeten van Jack Tuyp, maar die hield ongewild zijn kruit nog even droog. Bij de tweede kans die hij kreeg - na een listig balletje van Bakkenes over de verdediging van Helmond - was het wel raak. Met de punt van zijn schoen lepelde Tuyp de bal heel subtiel over de uit zijn doel gekomen doelman Björn Sengier, 2-0. In de 37e minuut gaf Job van der Linden zijn ploeg nog even hoop door een vrije trap laag in te schieten, 2-1. Gerry Koning zette de bal voor en met meer precisie in zijn kopbal had Mühren voor3-1 moeten zorgen, maar hij kopte de bal naast het doel.

{foto2}

Prullenbak
Trainer Hans de Koning van Helmond Sport hoopte dat zijn ploeg nog moed zou putten uit de 2-1 ruststand. Het tactische plan dat hij voor ogen had tegen FC Volendam kon na twintig minuten spelen in de eerste helft al in de prullenbak. De thuisclub boorde alle aanwezige illusies van de Brabanders in de tweede helft abrupt de grond in. Na prima voorbereidend werk van Achmed Ahahaoui (die man heeft de bal ogenschijnlijk aan een touwtje) kwam de bal bij de met voetbalintelligentie begiftigde Jack Tuijp. De topscorer van FC Volendam en de Jupiler League is niet de snelste spits, maar dat compenseert hij met zijn andere specifieke kwaliteiten. Met lichaamstaal en slimheid weet hij zich als een duveltje uit een doosje van zijn bewakers te ontdoen. Voordat die er erg in hebben is Tuijp al onderweg naar het doel. Zo ook bij de tweede treffer van de thuisclub. Met een vloeiende beweging nam Tuijp de bal van Ahahaoui aan en glipte langs zijn bewaker(s) en scoorde de 3-1.

{foto3}

Rush
Meer doelpunten vielen er niet, maar de wedstrijd bleef wel het aanzien waard voor de 3136 toeschouwers.. Zo ondernam Dominique van Dijk een rush en tempoversnelling vanaf eigen speelhelft en snelde langs vier Helmond Sport spelers alsof die stil stonden. Guus Joppen voorkwam een grotere achterstand voor zijn ploeg door Dominique van Dijk net buiten de zestien onderuit te halen en mocht met rood van de prima leidende arbiter Jeroen Sanders naar de kleedkamer vertrekken. In de tweede helft kreeg Robert Mühren nog kansen om te scoren en schoof Jack Tuijp in vrije positie de bal naast het doel. Mede door acties van Ahahaoui en Van Dijk ontstonden er kansen, maar veel opgezette aanvallen werden niet bekroond met een doelpunt of strandden in schoonheid. Desalniettemin konden de supporters van de thuisclub genieten van een heerlijk avondje aanvallend voetbal. Met de 3-1 nederlaag was Hans de Koning van Helmond Sport uiteraard niet blij. “Maar FC Volendam heeft verdiend gewonnen” , aldus de verslagen trainer.

{foto4}

Volgende week speelt FC Volendam opnieuw thuis, dan komt FC Oss op bezoek en zal Gert Kruys ongetwijfeld opnieuw de aanval zoeken om te scoren en de supporters te laten genieten.

1-0 Achmed Ahahaoui
2-0 Jack Tuijp