Henk is thuis; spits laat oranjehart spreken en keert terug bij jeugdliefde

• zondag, 31 jul 2022

Henk Veerman is weer FC Volendam-speler. De 31-jarige Volendammer tekende vandaag een driejarige overeenkomst met de club waar hij zijn professionele carrière startte. In navolging van Damon Mirani en Robert Muhren is Veerman de volgende speler in de huidige selectie die terugkeert op het oude nest. Veerman komt over van FC Utrecht, dat hem een transfer gunt naar zijn geboortedorp.

Net als bijna iedere Volendammer begon Henk Veerman bij RKAV Volendam met voetballen. Nadat FC Volendam hem in 2012 oppikte zette hij zichzelf al snel op de radar van andere clubs, onder andere vanwege de 25 goals die hij in twee seizoenen wist te noteren. Het was SC Heerenveen die de 2.01 meter lange spits begin 2015 verleidde tot een transfer naar Friesland. Van daaruit was de Duitse cultclub FC St. Pauli zijn volgende halte, waarna SC Heerenveen hem in 2020 weer terughaalde om de spitspositie in te vullen. In januari 2022 stapte Veerman over naar FC Utrecht, waar hij in tien duels tot één treffer kwam.

En nu is de cirkel dus rond voor de Volendammer. “Ik ben zo ontzettend blij dat ik deze stap mag maken" begint de spits. "Met mijn eigen cluppie in de Eredivisie. Ik heb vorig seizoen van dichtbij de promotiestrijd gevolgd en nu ga ik zelf bijdragen aan het volgende hoofdstuk.”

"Henk is een echte targetman"

Ook technisch directeur Jasper van Leeuwen is verheugd met de aanwinst. “We hebben steeds aangegeven dat we in iedere linie versterking zoeken, en de spitspositie was één van de prioriteiten. Ik denk niet dat veel mensen verbaasd zijn dat Henk dan hoog op ons lijstje stond, maar dat het nu daadwerkelijk realiteit wordt is heel mooi. We hebben goede gesprekken gehad met Henk, waaruit al snel bleek dat we op één lijn liggen qua gevoel en het sportieve plaatje. Henk heeft krachtig uitgesproken en daarna ook bewezen dat hij graag wilde terugkeren, en we willen ook Utrecht bedanken voor hun sportieve houding.”

Van Leeuwen licht toe hoe Wim Jonk de boomlange aanvaller in kan passen. “De komst van Henk geeft ons per direct meer mogelijkheden in aanvallend opzicht en ook qua variatie in speelwijze. Henk kan als bewezen target man op Eredivisie niveau met zijn rug naar de goal ballen vasthouden, waarvan andere spelers kunnen profiteren. Daarbij is hij óók gevaarlijk in de diepte en uiteraard bij voorzetten vanaf de flank. Met Henk en Robert hebben we nu twee ervaren aanvallers in huis met scorend vermogen, en in hun schaduw kunnen de veelbelovende talenten zich rustig door ontwikkelen en dit duo challengen om later het stokje over te nemen. Dat is in een notendop het beleid waarvoor wij staan en daar ontstaat nu een hele mooie mix.”