Henny Schilder zekerheidje voor de trainer en het team

• donderdag, 10 mrt 2016

Door: Cor Westerveld

Doelpunten zijn het zout in de pap. Dat zal wel een van de redenen zijn dat er in het betaalde voetbal en bij de amateurs topscorerslijsten worden bijgehouden door de media. Het zijn vooral namen van spitsen die je op die lijsten tegenkomt. Ook worden er wel keepersklassementen bijgehouden. Volop aandacht dus voor aanvallers en doelverdedigers. Voor beide categorieën komt Henny Schilder niet in aanmerking. Zou er echter een klassement worden bijgehouden van spelers die voor de trainer en het team een zekerheidje zijn, dan zou de bescheiden Volendammer een goede kans maken op de hoofdprijs.

Elk seizoen opnieuw speelt Schilder alle of bijna alle wedstrijden. Hij is zelden geblesseerd en incasseert weinig gele kaarten (slechts 27 in 11 seizoenen). In 2012 werd hij een keer geschorst vanwege zijn zoveelste gele kaart. Een rode kaart heeft hij nog nooit gepakt. “Ach, ik voel ook weleens een pijntje, maar dat is na een paar dagen meestal over. Je moet ook een beetje geluk hebben”, bagatelliseert hij zijn enorme fitheid en fysieke kracht en sportiviteit. Hij zal nimmer een tegenstander op grove wijze onderuit schoppen om een doelpunt te voorkomen. “Ik heb dat niet nodig. Ben snel genoeg en sta meestal op de goede plek om de tegenstander in bedwang te houden. Met grove overtredingen gooi je alleen maar kooltjes op het vuur. Loop je de kans teruggepakt te worden. De meeste aanvallers weten wel dat ik altijd naar een voetballende oplossing zoek.”

De soldaat
“Ik werk in het hart van de verdediging prima samen met Erik Schouten. Onze verdediging staat goed. We hebben na Sparta, VVV en NAC de minste goals tegen. Ties Evers, voor ons ’de soldaat’, speelt altijd constant en op de andere flank heeft de trainer door een blessure van Lo Fo Sang nu de jonge Daan Klinkenberg de kans gegeven om ervaring op te doen.” De 32-jarige Volendammer is aan zijn 11e seizoen bezig . Op 11 september jl. werd hij voorafgaand aan FC Volendam-Jong PSV (3-0) gehuldigd vanwege zijn 300e wedstrijd in het oranjeshirt.

Opmerkelijk genoeg heeft nog nooit een eredivisie club naar Schilder gehengeld. “Op straat hoorde ik dat NAC een keer op de tribune zat voor me, én de naam AZ is een keer gevallen. Maar concreet heb ik nooit iets gehoord. En ze zullen toch echt bij mij of mijn zaakwaarnemer moeten zijn. Maar ik heb het prima naar mijn zin bij FC Volendam, hoor.” Schilders contract loopt nog twee jaar door. Of hij dan zijn oude beroep van schilder oppakt, een opleiding voor voetbaltrainer gaat volgen of een treetje lager gaat spelen, weet hij nu nog niet. “Dat zien we dan wel. Ik houd vooralsnog alle opties open. Komt er tegen die tijd een amateurclub die me een grote zak geld voorhoudt, dan ga ik nog wel even door.”